تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,004 |
تعداد مقالات | 83,629 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,547,671 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,625,994 |
بررسی تاثیر منتول بر یادگیری، حافظه فضایی و بیان ژن GABBR2 در موشهای صحرایی نر صرعی شده با پنتیلن تترازول | ||
زیست شناسی تکوینی | ||
مقاله 1، دوره 14، شماره 3 - شماره پیاپی 55، شهریور 1401، صفحه 1-11 اصل مقاله (656.58 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/jdb.2022.1949849.1288 | ||
نویسندگان | ||
آزاده کریمی انجیرکی1؛ رامش احمدی* 2؛ حمید رضا مهاجرانی3 | ||
1گروه زیست شناسی ، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران | ||
2استادیار، گروه زیست شناسی ، واحد قم ،دانشگاه آزاد اسلامی ، قم ، ایران | ||
3گروه میکروبیولوژی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران | ||
چکیده | ||
زمینه و هدف : بین بیماری صرع و کاهش حافظه روزانه ، یادگیری و اختلال رفتاری ارتباط وجود دارد لذا در این تحقیق تاثیر منتول بر یادگیری و حافظه فضایی و بیان ژن گیرنده گابا در موش های صرعی مورد بررسی قرار گرفت . مواد و روش ها : در این تحقیق 60 سر موش صحرایی به 6 گروه 10 تایی تقسیم شدند ، شامل گروه های کنترل ، اتانول ، mg/kg) 5/37( PTZ ، منتول (mg/kg 30) و ethanol+pTZ وMenthol+PTZ . کیندلینگ شیمیایی طی یک دوره 28 روزه با تزریق 14 نوبت PTZ بصورت یک روز در میان ایجاد شد ، یادگیری و حافظه فضایی با ماز آبی موریس مورد آزمایش قرار گرفت . سپس حیوانات بیهوش شده و مغز آنها برای بررسی بیان ژن GABBR2 جدا گردید ، برای آنالیز آماری داده ها، از آزمون ANOVA یکطرفه و دوطرفه و آزمون توکی در سطح معنی داری 05/0P< استفاده شد. یافته ها : PTZ یادگیری و حافظه را کاهش داد و منتول توانست از این نقص جلوگیری کند و یادگیری و حافظه را افزایش دهد ، همچنین منتول توانست بیان ژن GABBR2 را در موشهای صرعی افزایش دهد. نتیجه گیری : منتول توانست در موش های صرعی شده با پنتیلن تترازول ، بطور محسوسی از بروز صرع جلوگیری کرد . منتول یادگیری ، حافظه فضایی و بیان ژن گیرنده گابا را در موش های صرعی شده افزایش داد ، بنابراین احتمالا منتول می تواند یک انتخاب مناسب جهت درمان و کاهش اختلالات یادگیری و حافظه ناشی از صرع باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
صرع؛ منتول؛ یادگیری؛ حافظه فضایی؛ گابا | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 147 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 195 |