تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,625 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,449,607 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,466,301 |
تاثیر تمرین ورزشی و توصیه های تغذیه ای در شبکه مجازی شاد بر شاخص توده بدنی ، سطح فعالیت بدنی و هزینه انرژی روزانه دانش آموزان در طی پاندومی کوید 19 | ||
نشریه فعالیت بدنی و تندرستی | ||
مقاله 6، دوره 1، شماره 2، تیر 1401، صفحه 57-71 اصل مقاله (1.41 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/pah.2022.694438 | ||
نویسندگان | ||
علیرضا علمیه* 1؛ هومن خانباباخانی2؛ محمد رضا فدایی چافی3 | ||
1گروه تربیت بدنی ، واحد رشت ،دانشگاه آزاد اسلامی، رشت ، ایران | ||
2گروه تربیت بدنی ، واحد رشت ، دانشگاه آزاد اسلامی ، رشت ، ایران | ||
3گروه تربیت بدنی ، واحد رشت ، دانشگاه آزاد اسلامی ، رشت ،ایران | ||
چکیده | ||
هدف از تحقیق حاضر بررسی اثر تمرین ورزشی و توصیه های تغذیه ای در شبکه شاد بر ترکیب بدن، سطح فعالیت بدنی و هزینه انرژی روزانه دانش آموزان دوره ابتدایی در دوران کرونا بود. نمونه آماری تعداد 350 نفر از دانش آموزان 7 تا 12 سال مقطع ابتدایی بودندکه به صورت در دسترس از بین جامعه آماری انتخاب شدند شاخص توده بدن (BMI) محاسبه گردید. پرسشنامه سطح فعالیت بدنی توسط آزمودنی تکمیل گردید و هزینه انرژی روزانه محاسبه شد . سپس به مدت هشت هفته فایل فیلم تمرینات ورزشی و توصیه های تغذیه ای در شبکه شاد برای دانش آموزان بارگزاری شد و از آن ها خواسته شد که تمرینات را به مدت 8 هفته انجام دهند . در پایان دوره متغیرهای مورد نظر مجددا تحت شرایط مشابه مورد ارزیابی قرار گرفت . از آزمون t همبسته و ویلکاکسون استفاده شد . یافته ها نشان داد وزن در پایه های دوم، چهارم، پنجم و ششم (05/0p<) کاهش معنی داری یافت اما تغییر بارزی در پایه های اول و سوم دیده نشد (05/0p>). همچنین سطح فعالیت بدنی افزایش و به عبارتی بهبود معنی دار سطح فعالیت بدنی در پایه های دوم، سوم، چهارم، پنجم و ششم بود (05/0p<) اما تغییر بارزی در پایه اول دیده نشد (05/0p>). انجام تمرینات ورزشی و توصیه های تغذیه ای از طریق شبکه شاد می تواند باعث افزایش سطح فعالیت بدنی و هزینه انرژی روزانه شود. افزایش سطح فعالیت بدنی و هزینه انرژی روزانه برکاهش شاخص توده بدن، وزن و درصد چربی موثر است . | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 354 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 218 |