تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,006 |
تعداد مقالات | 83,641 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,608,992 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,763,574 |
مقایسه شایستگیهای حرفهای کارکنان دانشی به تفکیک وظایف سازمانهای دانشبنیان | ||
فصلنامه مدیریت توسعه و تحول | ||
مقاله 7، دوره 14، شماره 49، شهریور 1401، صفحه 75-87 اصل مقاله (375.56 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
هاجر عابدینی1؛ فرج اله رهنورد* 2؛ علی اکبر قهرمانی3 | ||
1دانشجوی دکتری، گروه مدیریت دولتی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران. | ||
2دانشیار، گروه مدیریت دولتی، موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی، تهران، ایران (عهدهدار مکاتبات) | ||
3استادیار، گروه مدیریت دولتی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، ایران، قزوین | ||
چکیده | ||
در دنیای مملو از تغییرات، داشتن نیروی انسانی شایسته و آگاهی از شایستگیهای آنها میتواند موفقیت بلندمدت سازمانها را تضمین کند. سازمانهای دانشبنیان برای انجام وظایف خاص خود نیاز به کارکنان دانشی با شایستگیهای حرفهای ویژهای دارند. این تحقیق با هدف مقایسه شایستگیهای حرفهای کارکنان دانشی به تفکیک وظایف سازمانهای دانشبنیان انجام شده است که از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ نوع دادهها، کمی است. ماهیت پژوهش توصیفی و با فن پیمایش انجام شده است. جامعه آماری، کارکنان دانشی سازمانهای دانشبنیان استانهای منتخب (تهران، قزوین، قم و البرز) به تعداد 328 نفر بودند که با 177 نفر به شیوه تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه پژوهشگرساخته بود که تجزیهوتحلیل آنها با استفاده از نرمافزار SPSS و با تأکید بر آزمون تحلیل واریانس یکطرفه و آزمون تعقیبی انجام شد. نتایج نشان میدهد که روزآمدسازی دانش، اکتساب دانش حرفهای، مهارتهای اجتماعی، مدیریتی، مذاکره و بازاریابی، توانایی فکری و الگوسازی، مشاوره کسبوکار، روحیه پژوهندگی و کارآفرینی مهمترین شایستگیهای حرفهای کارکنان دانشی هستند. روزآمدسازی دانش برای هر کدام از وظایف سازمانهای دانشبنیان از میانگین متفاوتی برخوردار است. همچنین برای ارائه مشاورههای کارآفرینانه و ارائه کالاهای نوآورانه، داشتن مهارت بازاریابی، روحیه کارآفرینی و روحیه پژوهندگی اهمیت بسزایی دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
شایستگیهای حرفهای؛ کارکنان دانشی؛ وظایف سازمانهای دانشبنیان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 118 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 145 |