| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,620,593 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,296,119 |
شناسایی و تحلیل مولفه های هوش استراتژیک با تاکید بر نقش مهارت های اشتغال زا در مراکز آموزش عالی | ||
| فصلنامه مدیریت توسعه و تحول | ||
| مقاله 4، دوره 14، شماره 49، شهریور 1401، صفحه 35-44 اصل مقاله (599.86 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| آیناز زیادلو1؛ نگین جباری* 2؛ کیومرث نیازآذری3 | ||
| 1دانشجوی دکتری، گروه مدیریت آموزشی، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران | ||
| 2استادیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران (عهدهدار مکاتبات) | ||
| 3استاد، گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران | ||
| چکیده | ||
| مطالعه حاضر با هدف مدلسازی مولفههای هوش استراتژیک با تاکید بر نقش مهارتهای اشتغالزا در مراکز آموزش عالی طراحی شد. برای این منظور از روش آمیخته مبتنی بر مطالعات کیفی-کمی استفاده گردید. جامعه آماری در بخش کیفی برای انجام مصاحبههای نیمه ساختاریافته مرتبط با نظریه برخاسته از دادهها شامل اساتید دانشگاههای استان گلستان و در بخش کمی با استفاده از پرسشنامه محقق ساخت متشکل از اساتید دانشگاههای شهر گرگان بود. تحلیل دادهها در بخش کیفی از روش گراندد تئوری مبتنی بر نظریه استراوس-کوربین و در بخش کمی از مدلیابی معادلات ساختاری و نرمافزار LISREL استفاده شد. بر اساس یافتههای کیفی عمدهترین مهارتهای سازمانی اشتغالزا در مراکز آموزش عالی استان عبارتند از ارتباطی، کار تیمی، فناوری اطلاعات، مدیریت، حل مساله، برنامهریزی و یادگیری. نتایج تحلیل با روش مدل معادلات ساختاری نمایان ساخت که مهارتهای سازمانی و هوش استراتژیک تاثیر مثبت-معناداری بر اشتغالزایی مراکز آموزش عالی گرگان دارند. هوش استراتژیک نیز به سه مولفه اصلی مدیریت استراتژیک، هوشمندی مرتبط با سایر دانشگاهها و هوشمندی محیطی قابل افراز است. برای اعتبارسنجی مدل از پرسشنامهای با طیف لیکرت پنج درجه استفاده شد. روایی پرسشنامه با محاسبه شاخص CVR تایید گردید و آلفای کرونباخ تمامی ابعاد نیز بالای 7/0 بدست آمد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| هوش استراتژیک؛ اشتغالزایی؛ اساتید دانشگاه؛ مراکز آموزش عالی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 216 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 157 |
||