تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,625 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,453,349 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,469,026 |
گذر از پسامدرنیسم به نئورئالیسم در رمان های «طوطی فلوبر» و «تنها داستان» جولین بارنز | ||
تفسیر و تحلیل متون زبان و ادبیات فارسی (دهخدا) | ||
دوره 14، شماره 53، مهر 1401، صفحه 42-64 اصل مقاله (702.32 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/dk.2022.1960478.2522 | ||
نویسندگان | ||
معصومه بختیاری1؛ لیلا برادران جمیلی* 2؛ بهمن زرین جویی2 | ||
1دانشجوی دکتری گروه زبان و ادبیات انگلیسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
2استادیار گروه زبان و ادبیات انگلیسی، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران. | ||
چکیده | ||
پسامدرنیسم (Postmodernism) به مثابه سنت ادبی غالبا طی چند دهة میانی و پایانی قرن بیستم بر ابعاد مختلف ادبیات سایه افکند. در این میان برخی نویسندگان، و علیالخصوص نویسندگان معاصر انگلیسی، آن را مغایر و بیگانه با سبکها و سنتهای اصیل ادبی خویش یافتند. جولین بارنز (Julian Barnes)یکی از هنرمندانی است که زمانی خود نامی شناخته شده در ادبیات پسامدرن بود. پژوهش حاضر بر آن است تا با استفاده از روش تحلیلی ـ توصیفی و در خوانشی پسامارکسیستی رانسیری (Rancierean) گذر از پسامدرنیسم به نئومدرنیسم (Neomodernism) را در دو رمان «طوطی فلوبر» (Flaubert’s Parrot) (1984) و « تنها داستان» (The Only Story) (2018) مورد بررسی قرار دهد. فرضیۀ اصلی در این تحقیق این است که بارنز متاخر دینامیک سوژه-نویسنده را در حرکت ضد پسامدرنیستی خود نه فقط در دنیای درون داستانی، بلکه جهان پیرامون خود را به زیبایی و ظرافت دریافته و به قلم نگارش در آورده است. برای اثبات این فرضیه نویسندگان با اتکا به برخی از آراء کلیدی رانسیر همچون سیاستورزی زیباییشناسی(Politics of Aesthetics) نظامهای هنری (Regimes of Art)توزیع و بازتوزیع امر محسوس(Distribution and Redistribution of Sensible) بر آنند تا به شرح و تفسیر تلاش و بازگشت بارنز به سنتهای بنیادگرایانهتر و انسانیتر در سبک نگارش و کارکرد زیباییشناختی آن به بازخوانی و تحلیل رمانهای ذکر شده بپردازند. | ||
کلیدواژهها | ||
دینامیک سوژه -نویسنده؛ پسامدرنیسم؛ نئورئالیسم؛ سیاستورزی؛ توزیع و بازتوزیع امر محسوس | ||
مراجع | ||
کتابها بارنز، جولین (1397) فقط یک داستان، ترجمۀ سهیل سمی، تهران: نشر فرهنگ نشر نو. بارنز، جولین (1395) هیاهوی زمان، ترجمۀ پیمان خاکسار، تهران: نشر چشمه. بارنز،جولین (1397) طوطی فلوبر، ترجمۀ عرفان مجیب، تهران: نشر چشمه. رانسیر، ژاک (1399) سیاستورزی زیباییشناسی، ترجمۀ فتاح محمدی، تهران: نشر هزاره سوم. مقالات محمدی، علی، قاسمی، طاهره. (1401). بررسی «عنوان» در سرودههای علی باباچاهی از رئالیسم تا پستمدرنیسم. فصل نامه علمی تفسیر و تحلیل متون زبان و ادبیات فارسی (دهخدا)، 14(51)، 85-108. doi: 10.30495/dk.2022.690474 منابع لاتین Babaie, Payam, and Zakariya Bezdoode. (2019). Author-Function and Modes of Writing in Narration: Reading Alexander Solzhenitsyn’s One Day in the Life of Ivan Denisovich and Julian Barnes. The Noise of Time. Critical Literary Studies, 1(2), pp. 141-158. doi: org/10. 34785/J014. 615. Barnes, Julian (1980) Metroland, London: Vintage. Barnes, Julian (1984) Flaubert’s Parrot, London: Vintage. Barnes, Julian (2002) Julian Barnes in Conversation. Cercles 4, http://www. cercles. com/n4/barnes.pdf. Barnes, Julian (2015) Keeping an Eye Open: Essays on Art, London: Vintage. Barnes, Julian (2016) The Noise of Time, London: Vintage. Barnes, Julian (2018) The Only Story, London: Vintage. Bewes, Timothy. (2014). Introduction: Jacques Rancière and the Novel. Novel: A Forum on Fiction, 47(2), pp. 1-9. Bixall, Peter. Ed (2019) The Cambridge Companion to British Fiction. Cambridge: Cambridge University Press. Craven, Peter. (2016). One Hand Behind His Back: The Noise of Time by Julian Barnes. May 24, https://sydneyreviewofbooks. com/review/the-noise-of-time-julian-barnes/. Goring, Rosemary. (2018). Review: The Only Story by Julian Barnes. The Herald, Jan 27, https://www. heraldscotland. com/life_style/arts_ents/15901516. review-story-julian-barnes/ Holmes, Frederick M. (2009) Julian Barnes, London: Palgrave. James, David, and Urmilia Seshagiri (2014) Metamodernism: Narratives of Continuity and Revolution, Cambridge: Cambridge University Press. Joyce, Heather Ann. (2011). Tendencia Thatcherite or Englishness Remade. PhD Dissertation. Queen’s University. Canada. Leggett, Bianca. (2009). Alternatives to Metanarrative in the Work of Julian Barnes. AMERICAN, BRITISH AND CANADIAN STUDIES, special issue of Worlds within Words: Twenty-first Century Visions on the Work of Julian Barnes, edited by Vanessa Guignery, 13 , pp. 26-39. Rancière, Jacques (1999) Dis-agreement: Politics and Philosophy, Translated by Julie Rose, Minneapolis: University of Minnesota Press. Rancière, Jacques (2006) The Politics of Aesthetics: The Distribution of the Sensible, London: Continuum. Rancière, Jacques (2010) Dissensus: On Politics and Aesthetics, Translated by Steven Corcoran, New York: Continuum. Rancière, Jacques (2020) The Edges of Fiction, Translated by Steve Corcoran, Polity. Ravinder Singh Rana. (2018). A hero-less (hi)story in Julian Barnes’s The Sense of an Ending. The International journal of analytical and experimental modal analysis, 11 (10), pp. 1411-1422. Sammut, G. (2018). Representing reality: memory and history in the works of Julian Barnes, Master's thesis, University of Malta. Vermeulen, Timotheus, and Robin van den Akker. (2017). Notes on Metamodernism. Journal of Aesthetics & Culture, 2(1), pp. 56-77, doi: 10. 3402/jac. v2i0. 5677. Yousef, Tawfiq. (2017). Modernism, Postmodernism, and Metamodernism: A Critique, International Journal of Language and Literature, 5(1), pp. 33–43, doi:10. 15640/ ijll. v5n1a5. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 142 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 138 |