تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,172 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,829 |
بررسی «گرمابه» به عنوان آستانۀ گذر در حکایت «پسر بازرگان و شهر خاموشان» هشت بهشت امیر خسرو | ||
تفسیر و تحلیل متون زبان و ادبیات فارسی (دهخدا) | ||
دوره 14، شماره 53، مهر 1401، صفحه 65-87 اصل مقاله (532.35 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/dk.2022.694810 | ||
نویسندگان | ||
محبوبه پورآقا1؛ رامین صادقی نژاد* 2؛ مریم محمدزاده3 | ||
1دانشجوی دکتری گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد اهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اهر، ایران. | ||
2استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد اهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اهر، ایران. | ||
3استادیار گروه زبان و ادبیّات فارسی، واحد اهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اهر، ایران. | ||
چکیده | ||
راویان افسانه های عامیانه برای رازآلود کردن حکایت های خود، نیاز به فضاهای ناشناخته و مرموز دارند. فضایی که بتواند قهرمان را از دنیای واقعی، جدا ساخته به دنیایی جادویی و اساطیری روانه کند که از این فضا به آستانۀ گذر تعبیر می شود. بدون تردید یکی از بهترین مکان ها برای درگیر ساختن قهرمان با موضوعات و مسائل ناشناخته، گرمابه ها می باشند. شناخت و تحلیل این فضای راز آلود، شرط اساسی رمزگشایی افسانه ها و دست یافتن به پیام پنهان در آنهاست. یکی از ابزارهای کار آمد برای رمز گشایی این دست از افسانه ها، نظریّۀ «تک اسطورۀ سفر قهرمان» جوزف کمبل (Campbell, Joseph)، می باشد. هدف اصلی این نوشته، تأکید بر اهمیّت گرمابه به عنوان آستانۀ گذار است. در این پژوهش، گرمابه به عنوان آستانۀ گذر در حکایت «پسر بازرگان روم و شهر خاموشان»، اثر امیر خسرو دهلوی، تحلیل شده است. نتیجۀ بررسی نشان می دهد، امیر خسرو در استفاده از فضای رازآلود گرمابه به عنوان آستانۀ گذر و همچنین تطبیق آن با مناسک گذر و بخش های سه گانۀ گرمابه های سنّتی بسیار هوشمندانه و مؤفّق عمل کرده است. | ||
کلیدواژهها | ||
آستانۀ گذر؛ جوزف کمبل؛ گرمابه؛ مناسک گذر؛ نظریّۀ سفر قهرمان | ||
مراجع | ||
کتابها آذر گشسب، اردشیر (1343) آیین سدرهپوشی زرتشتیان، تهران: کانون زرتشتیان. ابوالفتوح رازی، علی بن حسین (1371) روض الجنان و روح الجنان فی تفسیر القرآن، به تصحیح محمّد جعفر یاحقی و محمّد مهدی ناصح، جلد 15، مشهد: انتشارات آستان قدس. اسماعیلی، حسین (1386) حاتمنامه (روایت اوّل: هفت سیره حاتم)، تهران: معین. الیاده، میرچا (1372) رساله در تاریخ ادیان، ترجمۀ جلال ستّاری، تهران: سروش. الیاده، میرچا (1375) مقدّس و نا مقدّس، ترجمۀ نصرالله زنگویی، تهران: سروش. امیر قاسمی، مینو و حاجیلو، فتّانه (1390) نشانهشناسی مناسک گذر، تبریز: ستوده. بیتس، دانیل و فرد پلاگ (1375) انسانشناسی فرهنگی، ترجمۀ محسن ثلاثی، تهران: علمی. حجّت، مهدی (1394) حضور و ظهور در شرح سکوت و نور، تهران: علمی. دهخدا، علی اکبر (1377) لغتنامه، تهران: دانشگاه تهران. دهلوی، امیر خسرو (1391) هشت کتاب، تصحیح حسن ذوالفقاری و پرویز ارسطو، تهران: چشمه. زنز، آرسی (1377) تعالیم مغان، ترجمۀ فریدون بدرهای، تهران: توس. عطّار، فریدالدین (1339) خسرونامه، به تصحیح احمد سهیلی خوانساری، تهران: انجمن آثار ملّی. عطّار، فریدالدین (1383) تذکرة الاولیاء، به تصحیح محمّد استعلامی، تهران: زوّار. عنصر المعالی، کیکاوس بن وُشمگیر (1373) قابوسنامه، به تصحیح غلامحسین یوسفی، تهران: علمی و فرهنگی. غزّالی طوسی، ابو حامد محمّد (1374) کیمیای سعادت، به کوشش حسین خدیو جم، جلد1، تهران: علمی و فرهنگی. فروزانفر، بدیع الزمان (1376) احادیث و قصص مثنوی، تهران: امیرکبیر. کمپبل، جوزف (1385) قهرمان هزار چهره، ترجمۀ شادی خسرو پناه، مشهد: گل آفتاب. کیانی، یوسف (1366) معماری ایران، تهران: جهاد دانشگاهی. مایس، پیرفون (1383) نگاهی به مبانی معماری (از فُرم تا مکان)، ترجمۀ سیمون آیوازیان، تهران: دانشگاه تهران. مولوی، جلال الدین محمّد (1380) فیه مافیه، به تصحیح بدیع الزمان فروزانفر، تهران: امیرکبیر. مولوی، جلال الدین محمّد (1383) کلیّات دیوان شمس، به تصحیح بدیع الزمان فروزانفر، تهران: بهزاد. میر صادقی، جمال (1388) عناصر داستان، تهران: سخن. نوربرگ شولتس، کریستینه (1387) معماری، حضور زمان و مکان، ترجمۀ علیرضا سیّد احمدیان، تهران: نیلوفر. وارتر، رکس،(1387) دانشنامۀ اساطیر جهان، ترجمۀ ابوالقاسم اسماعیلپور، چاپ دوم، تهران: نشر اسطوره. وولگر، کریستفر (1387) سفر نویسنده، ترجمۀ محمّد گذر آبادی، چاپ اوّل، تهران: هرمس. وُیتیلا، استوارت (1392) اسطوره و سینما، ترجمۀ محمّد گذر آبادی، چاپ سوم، تهران: هرمس. مقالات بلمکی، بهزاد و تقوایی، آزاده. (1387). هنر، اسطوره و کارکردهای آیینی در شکلگیری حمام. کتاب ماه هنر، 11(122)، 112-106. حسینی، مریم، شکیبی ممتاز، نسرین. (1392). سفر قهرمان در داستان «حمام بادگرد» براساس شیوۀ تحلیل کمپبل و یونگ. ادب پژوهی، 6(22)، 33-63.dor: 20.1001.1.17358027.1391.6.22.2.6. رهو، روشنک. (1384). حمام و مناسک گذر، مجموعه مقالات اوّلین همایش حمام در فرهنگ ایرانی اوّل تا سوم خرداد 1382. پژوهشکدۀ مردم شناسی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کرمان، تهران: سازمان میراث فرهنگی و گردشگری (پژوهشکدۀ مردم شناسی)، 118-113. کاظمی شیشوان، مهروش، بایبوردی، مهسا. (1398). نقش آیین گذار در ساختار کالبدی حمامهای عمومی ایران. باغ نظر، 16(79)، 39-50. doi: 10.22034/bagh.2019.136094.3636. مدقالچی، لیلا. (1396). بازشناسی مفهوم آستانه در باغ ایرانی، مجلّۀ نظر، 9(39)، 19-6. میرهاشمی، سید مرتضی. (1390). تحلیل عرفانی افسانۀ پنجم از هشت بهشت امیرخسرو دهلوی. پژوهشهای ادبی، 8(31)، 205-187.dor: 20.1001.1.17352932.1390.8.31.9.8 میناسیان، لئون. (1384). حمام و آداب رفتن ارمنیان (جلفا)». مجموعه مقالات اوّلین همایش حمام در فرهنگ ایرانی اوّل تا سوم خرداد 1382. پژوهشکدۀ مردم شناسی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کرمان، تهران: سازمان میراث فرهنگی و گردشگری (پژوهشکدۀ مردم شناسی)، 26-23. یلمهها، احمدرضا، ذبیح نیا عمران، آسیه. (1397). بررسی و تحلیل مضامین تعلیمی در منظومۀ عاشقانۀ هشتبهشت امیرخسرو دهلوی. پژوهشنامه ادبیات تعلیمی، 10(37)، 31-58. منابع الکترونیکی پور علم، مهرداد. (1396). دلوز آستانۀ معماری (فضای شدن)، قابل دسترس در http://wwww.ettlatehekmatvamarefat.com منابع لاتین Campbell, J (1949) the Hero with a Thousand Faces, (Bollingen series 17), Princeton: Princeton University Press. Combs, Steven C (2005) The Doa of Rhetoric, Albany: State University of New York. Turner, V (1972) the Ritual Process, Chicago: Aldine. Turner, v (1974) Drams, Fields, and Metaphors, Symbolic Action in Human Societ, V. Turner, New York: Cornell University Press. Van, G, A (1960) the Rites of Passage (M. Vizedom &G. Caffee, Trans.), Chicago: University of Chicago Press. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 116 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 98 |