تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,168 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,829 |
همبستگی وجودی توحید و فناءفیالله و بقاءبالله در اندیشه ابنعربی و ملاصدرا | ||
عرفان اسلامی | ||
مقاله 1، دوره 19، شماره 73، مهر 1401، صفحه 1-22 اصل مقاله (428.33 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
فاطمهالزهرا نصیرپور1؛ حسن ابراهیمی* 2؛ احمد بهشتی3 | ||
1دانشجوی دکتری فلسفه و کلام اسلامی، گروه فلسفه، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
2استاد مدعو گروه فلسفهوکلام اسلامی، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم وتحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. دانشیار گروه فلسفهوکلام اسلامی، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.نویسنده مسئول: ebrahim@ut.ac.ir | ||
3استاد مدعو گروه فلسفهوکلام اسلامی، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم وتحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. استاد بازنشسته گروه فلسفهوکلام اسلامی، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
توحید در اصطلاح ادیان بهویژه دین اسلام و فناءفیالله و بقاءبالله در عرفان اسلامی از زوایای مختلفی قابل بررسی است. بهرغم پژوهشهای ارزشمندی که در این باب صورتگرفتهاست، جای این سؤال هست که صرفنظر از بعد معرفتی و حصولی هریک از توحید و فنا، توحید نزد موحد و فناءفیالله و بقاءبالله نزد فانی فیالله چه نسبت و رابطهای با هم دارند؟ آیا همانطور که در بعد ذهنی و حصولی رابطه مبتنیبر تخالف درباره آنها بهنظرمیرسد در وجود سالک و موحد نیز جدای از هم و مستقل از هم معنا دارند یا این دو در وجود موحد به هم گرهخورده و یکی هستند؟ تعاریف توحید و استدلالات آن، در زمره علم حصولی واقعمیشوند؛ اما در معرفت حضوری به توحید، بیواسطه حد و رسم و مفاهیم، حقیقت، بنا به وسعت ظرف انسان نزد او جلوهگر خواهدشد. در این نوشتار از این امر به توحیدیشدن انسان یادشدهاست. از سوی دیگر، در سلوک عرفانی و رسیدن به مقام فناءفیالله و بقاءبالله نیز وجود سالک عین علم خواهدشد تا جایی که یادکردن و یا نسیان خداوند از انسان، با یادآوری انسان از خداوند یا فراموشی او وحدت خواهدداشت، زیرا در اینجا علم انسان به رب خویش و هم علم پروردگار به نفس، حضوری و عین وجود نفس است. درک این وحدت میان عبد و رب و توحیدی شدن نفس، همان ارمغان فناءفیالله و بقاءبالله است. همسانی اقسام، مسیر، دستورالعمل و امام در این دو این مدعا را تقویت میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
فناء فی الله؛ بقاء بالله؛ توحید؛ توحیدی شدن؛ ملاصدرا؛ ابنعربی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 129 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 144 |