| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,556,586 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,266,621 |
رابطه اعیان ثابته با جاودانگی ارزشهای اخلاقی در فلسفه اخلاق ابنعربی | ||
| عرفان اسلامی | ||
| مقاله 3، دوره 19، شماره 73، مهر 1401، صفحه 45-64 اصل مقاله (333.05 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| نسیم حجتی1؛ انشاءالله رحمتی* 2؛ پرویز عباسیداکانی* 3 | ||
| 1دانشجوی دکتری گروه فلسفه و حکمت اسلامی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
| 2استاد گروه فلسفه و حکمت اسلامی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. نویسنده مسئول: n.sophia1388@gmail.com | ||
| 3استادیار گروه ادیان و عرفان، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
| چکیده | ||
| اخلاق و ارزشهای اخلاقی در زندگی اموری بنیادی هستند و باور به مطلقیت و ثبات ارزشهای اخلاقی تأثیرات مستقیم و غیرمستقیم در مسائل اصلی زندگی انسان ، بهویژه در جوامع مدرن دارد. یکی از عقاید گروه مطلقگرایان اخلاقی، اعتقاد به عینیتداشتن ارزشهای اخلاقی است که بر اساس آن، منشأ و معیار اخلاقیات را برگرفته از حقایقی عینی، ثابت و واقعی میدانند. این مقاله به بررسی آراء "محییالدین ابنعربی" عارف فیلسوفمآب مسلمان اندلسی، در این زمینه اختصاصدارد. بنا بر آن بر اساس قول به نظریۀ اسما و اعیان ثابتۀ ابنعربی، عینیت ارزشهای اخلاقی و جاودانگی و ازلی بودن آنها امری ثابت و یقینی میباشد. از دید ابنعربی، وجودی جز خداوند نیست و خلقت چیزی جز ظهور اسما و صفات او نبوده و نخواهدبود. با توجه به نظریۀ اسما و اعیان ثابته، فضایل و ارزشهای اخلاقی چیزی جز اسما و صفات خدا نیستند که با فیض اقدس الهی، از علم الهی در اعیان ثابته متجلیشدند و در انسان که محل ظهور جامع اسمای الهی است، به شکل اخلاق ظهوردارند و ارزشهای اخلاقی و صفاتی و افعالی، چیزی جز ظهور اسمای خداوندی و اعیان ثابتۀ آنها نیستند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| ابنعربی؛ اعیان ثابته؛ عینیتگرایی اخلاقی؛ فرااخلاق؛ اسمای الهی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 75 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 118 |
||