تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,306 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,926 |
مراقبه به روایت یوحنا صلیبی و علاءالدوله سمنانی | ||
عرفان اسلامی | ||
مقاله 5، دوره 19، شماره 73، مهر 1401، صفحه 87-104 اصل مقاله (458.51 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
عبدالخالق جعفری1؛ بخشعلی قنبری* 2؛ عبدالرضا مظاهری3 | ||
1دانشجوی دکتری گروه ادیان وعرفان، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران،ایران. | ||
2دانشیار گروه ادیان وعرفان، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران،ایران. نویسنده مسئول:. Bak.qanbary@iauctb.ac.ir | ||
3استاد گروه ادیان وعرفان، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
مراقبه از جمله موضوعات مهم سلوک در سنتهای عرفانی مسیحیت و اسلام است. اینکه مراقبه حال است یا مقام. میان عارفان این دو سنت دینی تفاوت وجوددارد که در عرفان بهوفور از آن یادمیشود. در میان عارفان این دو سنت میتوان از یوحنا صلیبی و علاءالدوله سمنانی یادکرد که درباره مراقبه سخنگفتهاند و مقایسه نظرات این دو نتایج بدیعی را بهدنبال آوردهاست. هر دو بر این باورند که برای تحقق مراقبه باید عزلت و خلوت درپیشگرفت که بدون آنها نمیتوان به مراقبه دستیافت. ضمن اینکه هر دو بر امر تمرکز، بیتوجهی به محیط اطراف، از خودبیخودشدن، تفکر برای رسیدن به قرب الاهی، توجه عاشقانه به خدا، نفی خواطر و حواس ظاهری، خود شناسی، صبر و استقامت در نیایش در تحقق مراقبه تأکیدکرده و آنها را از عوامل مهم مراقبه بهشمارآوردهاند. با وجود اینها از نظر یوحنا صلیبی فرد باید فقط با توجه به خدا، بدون انجام اعمال خاصی، مراحل را پیشببرد درحالیکه علاءالدوله سمنانی ذکر زبانی و قلبی را برای سالک در رسیدن به مراقبه ضروریمیداند. نحوه ورود به مراقبه نیزاز دیدگاه این دو عارف متفاوت است. یوحنا صلیبی انجام مراقبه را به پلههای نردبان تشبیهکرده و آن را بهصورتکلی بیانکرده، ولی شیخ علاءالدوله شرایط و روشهای ورود به مراقبه را با جزئیات بیشتر و واضحتر بیاننمودهاست. در پردازش شیوههای مراقبه یوحنا جزئینگرتر از سمنانی است و تفصیلات بیشتری را بیانمیکند. | ||
کلیدواژهها | ||
مراقبه؛ تمرکز؛ عزلت؛ خدا؛ یوحنا صلیبی؛ علاءالدوله سمنانی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 141 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 102 |