تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,319 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,936 |
اثربخشی آموزش معکوس بر انگیزشتحصیلی، درگیریتحصیلی و خودتنظیمیتحصیلی دانشآموزان پسر پایة پنجم ابتدایی | ||
فصلنامه علمی پژوهش های یاددهی و یادگیری دانشگاه آزاد واحد بجنورد | ||
دوره 17، شماره 72، آذر 1401 اصل مقاله (560.1 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/educ.2022.1955985.2851 | ||
نویسندگان | ||
حمیده دشتبان چیمه* 1؛ هاجر تارویردی زاده2؛ محمد مهدی شریعت باقری3 | ||
1دانشگاه آزاد اسلامی شعبه تهران مرکزی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی گروه روانشناسی.تهران.ایران | ||
2دانشگاه آزاد اسلامی شعبه تهران مرکزی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی گروه روانشناسی.تهران.ایران | ||
3عضو هیات علمی گروه روان شناسی بالینی -تربیتی واحد تهران مرکزی روان شناسی تربیتی | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش معکوس بر انگیزش تحصیلی درگیری تحصیلی و خودتنظیمی تحصیلی دانشآموزان پسر پایة پنجم ابتدایی بود. طرح تحقیق پژوهش حاضر از نوع شبهآزمایشی با پیشآزمون - پسآزمون همراه با گروه کنترل بوده و به لحاظ هدف کاربردی است. جامعة آماری شامل تمامی دانشآموزان پسر مشغول به تحصیل در پایه پنجم ابتدایی منطقه 13 شهر تهران در سال تحصیلی 1401-1400 بود. نمونهگیری از نوع در دسترس شامل بر 30 دانشآموزان از یک دبستان دولتی انجام شد که به طور تصادفی در دو گروه 15 نفرة آزمایش و کنترل در دو کلاس گمارش تصادفی شدند. گروه آزمایش، تحت آموزش به روش معکوس قرار گرفتند و گروه کنترل طبق شیوة مرسومِ معلم خود پیش رفتند. ابزارهای پژوهش عبارت بودند از: پرسشنامهی خودتنظیمی بوفارد (1995)، پرسشنامهی درگیری تحصیلی ریو (2013) و پرسشنامهی انگیزش تحصیلی هارتر (1981) که همگی از اعتبار و پایایی قابل قبولی برخوردار بودند. دادهها با روش تحلیل کوواریانس در نرمافزار spss20 تحلیل شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین گروه آزمایش و کنترل از نظر خودتنظیمی تحصیلی، درگیری تحصیلی و انگیزشتحصیلی تفاوت معناداری (P<0.05) وجود داشت. به عبارت دیگر آموزش به روش معکوس، باعث افزایش انگیزش تحصیلی، درگیری تحصیلی و خودتنظیمی تحصیلی دانشآموزان شد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش معکوس؛ خودتنظیمی تحصیلی؛ درگیریتحصیلی؛ انگیزشتحصیلی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 352 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 130 |