| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,623,945 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,297,982 |
مروری بر چیستی مفهوم ایثار از منظر قرآن و چگونگی آموزش آن با تاکید بر اهداف و محتوای آموزشی | ||
| پژوهشهای برنامهریزی درسی و آموزشی | ||
| دوره 11، شماره 2، مهر 1400، صفحه 147-160 اصل مقاله (555.62 K) | ||
| نوع مقاله: مروری | ||
| نویسندگان | ||
| فرزانه علیزاده1؛ معصومه السادات حسینی میرصفی* 2؛ محمد رضا شیرازی3 | ||
| 1دانشجوی دکتری علوم قرآن وحدیث، واحد یادگار امام خمینی(ره)شهرری، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
| 2استادیار گروه معارف اسلامی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.(نویسنده مسئول). | ||
| 3استادیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، واحد یادگار امام خمینی شهری ری، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
| چکیده | ||
| مفهوم ایثار در زمره عالیترین ارزشهای اخلاقی اثرگذار و حرکت آفرین است که قادراست فضای یک جامعه را به صورت گسترده تحت تأثیر قرار دهد و دوام و قوام جوامع بشری را تضمین نماید. با این وجود در حالی که در باب ضرورت و اهمیت مفهوم ایثار مناقشهای جدی وجود ندارد اما در باب چیستی و معنای عملیاتی آن اختلاف نظراتی به چشم میخورد. در پاسخ به این وضعیت، این مقاله بر آن است که ضمن ایضاح مفهومی ارزش اخلاقی ایثار بر اساس آیا ت قرآن، اهداف و محتوای آموزشی مرتبط با این مفهوم را پیشنهاد نماید. روشهای پژوهشی مورد استفاده در این مقاله، معناشناسی توصیفی و تحلیل محتوا میباشد. نتایج پژوهش پژوهش نشان میدهد ایثار یک ارزش اخلاقی اجتماعی محوری است و مهمترین ارکان آن «ارتباط» و « نسبت خود با دیگری» است. بر اساس این دو رکن، ایثار شکل خاصی از ارتباط یک شخص با شخص دیگری است که در این ارتباط، فرد نیازها و خواستههای طرف مقابل را بر خود مقدم میدارد. از جنبه تربیتی نیز به منظور نهادینه سازی کردن ارزش ایثار در فراگیران مطلوب است از الگوی هدف گذاری شایستگی محور و رویکرد تلفیقی در تدوین محتوا استفاده شود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| معناشناسی؛ ایثار؛ قرآن؛ اهداف؛ محتوا | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 323 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 341 |
||