تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,623 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,425,099 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,450,454 |
مروری بر چیستی مفهوم ایثار از منظر قرآن و چگونگی آموزش آن با تاکید بر اهداف و محتوای آموزشی | ||
پژوهشهای برنامهریزی درسی و آموزشی | ||
دوره 11، شماره 2، مهر 1400، صفحه 147-160 اصل مقاله (555.62 K) | ||
نوع مقاله: مروری | ||
نویسندگان | ||
فرزانه علیزاده1؛ معصومه السادات حسینی میرصفی* 2؛ محمد رضا شیرازی3 | ||
1دانشجوی دکتری علوم قرآن وحدیث، واحد یادگار امام خمینی(ره)شهرری، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
2استادیار گروه معارف اسلامی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.(نویسنده مسئول). | ||
3استادیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، واحد یادگار امام خمینی شهری ری، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
مفهوم ایثار در زمره عالیترین ارزشهای اخلاقی اثرگذار و حرکت آفرین است که قادراست فضای یک جامعه را به صورت گسترده تحت تأثیر قرار دهد و دوام و قوام جوامع بشری را تضمین نماید. با این وجود در حالی که در باب ضرورت و اهمیت مفهوم ایثار مناقشهای جدی وجود ندارد اما در باب چیستی و معنای عملیاتی آن اختلاف نظراتی به چشم میخورد. در پاسخ به این وضعیت، این مقاله بر آن است که ضمن ایضاح مفهومی ارزش اخلاقی ایثار بر اساس آیا ت قرآن، اهداف و محتوای آموزشی مرتبط با این مفهوم را پیشنهاد نماید. روشهای پژوهشی مورد استفاده در این مقاله، معناشناسی توصیفی و تحلیل محتوا میباشد. نتایج پژوهش پژوهش نشان میدهد ایثار یک ارزش اخلاقی اجتماعی محوری است و مهمترین ارکان آن «ارتباط» و « نسبت خود با دیگری» است. بر اساس این دو رکن، ایثار شکل خاصی از ارتباط یک شخص با شخص دیگری است که در این ارتباط، فرد نیازها و خواستههای طرف مقابل را بر خود مقدم میدارد. از جنبه تربیتی نیز به منظور نهادینه سازی کردن ارزش ایثار در فراگیران مطلوب است از الگوی هدف گذاری شایستگی محور و رویکرد تلفیقی در تدوین محتوا استفاده شود. | ||
کلیدواژهها | ||
معناشناسی؛ ایثار؛ قرآن؛ اهداف؛ محتوا | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 300 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 328 |