تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,625 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,440,792 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,460,186 |
مفهومشناسی واژة کفر در تصوف تا سدة پنجم هجری | ||
عرفان اسلامی | ||
دوره 19، شماره 73، مهر 1401، صفحه 179-200 اصل مقاله (387.59 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سیدامیرمحمد طباطبائیواعظ1؛ سیده فاطمه زارع حسینی* 2 | ||
1کارشناس ارشد ادیان و عرفان تطبیقی،دانشگاه فردوسی،مشهد،ایران. | ||
2استادیارگروه ادیان و عرفان تطبیقی، دانشکدة الهیات، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران.نویسنده مسئول: zareh-h@um.ac.ir | ||
چکیده | ||
یکی از مباحث اساسی در تصوف و عرفان اسلامی، بویژه در حوزۀ عرفان نظری، مفهوم کفر، جایگاه آن در هستی و همچنین نقش آن دربارۀ دین و ایمان است. با جستجو در آثار و مکتوبات بهجامانده از عرفای مسلمان میتوان به دیدگاههای متنوعی در این خصوص دستیافت که اگرچه گاه در تضاد آشکاری باهم قراردارند؛ اما پس از بررسی و در کنار هم نهادن این نظرات میتوان به وجود سیر تحولی تدریجی برای این مفهوم در تاریخ تصوف پیبرد. مفهوم کفر از قرن دوم هجری همزمان با ترویج سنت کتابت رسائل عرفانی نزد عرفا و درضمن نظرات گوناگون فقهی و حدیثی ایشان، با مضامینی نزدیک به تلقی متکلمان و فقهای مسلمان از آن مطرحشد و پس از گذشت حدود یک قرن معنای متفاوت و مجزایی یافت که در آثار نامدارانی چون جنید بغدادی و حلاج بهوضوح قابل رؤیت است. کمی بعد این مفهوم در اندیشۀ عینالقضات همدانی به نقطۀ متعالی خود در تصوف و عرفان اسلامی دستمییابد، مفهومی که نهتنها با مفهوم ایمان مانعهالجمع نیست، بلکه حتی در دست یافتن به حق و حقیقت نقشی اصلی ایفامیکند. در این جستار برآنیم از طریق بازخوانی و ارزیابی آراء صوفیانی که درباب کفر سخنگفته یا قلمزدهاند، سرگذشت مفهوم کفر و تحولات معنایی آن در تصوف تا سدۀ پنجم هجری را پیگیری و بررسی نماییم. | ||
کلیدواژهها | ||
کفر؛ ایمان؛ ابلیس؛ جنید؛ حلاج؛ احمد غزالی؛ عینالقضات همدانی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 73 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 73 |