| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,606,014 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,288,757 |
مطالعه تطبیقی برخی آداب و رسوم عرفان هندو و عرفان طریقت قادریه | ||
| عرفان اسلامی | ||
| دوره 19، شماره 73، مهر 1401، صفحه 201-219 اصل مقاله (353.16 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| آزاده رحمانی1؛ جمشید جلالی شیجانی* 2؛ محمودرضا اسفندیار3 | ||
| 1دانشجوی دکتری ادیان و عرفان، واحد یادگار امام خمینی(ره) شهرری، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
| 2دانشیار گروه ادیان و عرفان، واحد یادگار امام خمینی(ره) شهرری، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. نویسنده مسئول: jalalishey@gmail.com | ||
| 3دانشیار گروه ادیان و عرفان، واحد یادگار امام خمینی(ره) شهرری، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
| چکیده | ||
| شناخت اعتقادات و آداب عرفانی در عرفان هندو و طریقت قادریه نشانگر تشابهات و وجوه اشتراکی میان آن دو میباشد. پژوهش حاضر درصدد پاسخ به این سؤال است که چگونه این طریقت به شبهقاره هند واردشد و وجوه تشابه عرفان ادیان هندو با طریقت قادریه چه بود؟ یافتههای تحقیق حاکی از آن است که بسیاری از نوادگان شیخ عبدالقادرگیلانی به هند سفرکرده و در آنجا سکنیگزیدند؛ شیخ محمدغوث گیلانی(803.ق) نخستین نواده شیخ عبدالقادر بود که به هند سفرکرد. وی سومین مرشد طریقت قادری بود و به انتشار طریقت قادری در هند همتگماشت. پس از وی فرزندانش راه پدر را ادامهداده و موجب گسترش طریقت قادریه در هند شدند. برخی آداب و رسوم عرفان هندو و قادریه همچون فنا و رستگاری، ذکر وآجاپای، مراقبه و یوگا با یکدیگر قابلتطبیقاند. سماع و یوگا هردو از آداب عبادت خداوند هنگام وجد و رسیدن به آرامش و رهایی از رنج دنیاست؛ مرتاضان هندو همانند صوفیان قادریه برای کشف و شهود به تهذیب نفس بهوسیله ذکر میپردازند و به آن آجاپای گویند. خرقهگیری نیز تشابه دیگر آیین هندو و قادریه است. در طریقت قادری خرقه ستاندن از جمله حلقههای ارتباط مرید و مراد است و در عرفان هندو نیز ورود به جماعت هندو با دریافت جامه و کسوت صورتمیپذیرد. پژوهش حاضر به روش کتابخانهای و بهصورت توصیفی-تحلیلی صورتگرفتهاست. | ||
| کلیدواژهها | ||
| عرفان هندو؛ قادریه؛ فنا؛ مراقبه؛ آجاپای | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 192 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 96 |
||