تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,629 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,550,503 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,698,561 |
شناسایی و اولویتبندی عوامل آموزشی مؤثر بر رفتار حرفهای کارکنان (مورد مطالعه: فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران) | ||
فصلنامه منابع انسانی تحول آفرین | ||
مقاله 3، دوره 1، شماره 2، مرداد 1401 اصل مقاله (731.88 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
اکبر اعتباریان خوراسگانی* 1؛ علی رئیسی نافچی2؛ نرگس سعیدیان خوراسگانی3 | ||
1دانشیار گروه مدیریت، دانشکده حکمرانی اسلامی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)،اصفهان، ایران. | ||
2دانشجوی دکتری ، رشته مدیریت رفتار سازمانی، گروه مدیریت,دانشکده حکمرانی اسلامی، دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد اصفهان (خوراسگان) ،اصفهان | ||
3عضو هیئت علمی،گروه مدیریت آموزشی،دانشکده علوم تربیتی وروانشناسی ،دانشگاه آزاد اسلامی،واحد اصفهان (خوراسگان)،اصفهان،ایران. | ||
چکیده | ||
زمینه و هدف: رفتار حرفهای کارکنان در سازمان باعث ارتقاء عملکرد سازمانی میشود. یکی از راههای ایجاد رفتار حرفهای در کارکنان، ارائه آموزشهای مؤثر در راستای اهداف سازمانی است. هدف این پژوهش، شناسایی و اولویتبندی عوامل آموزشی موثر بر رفتار حرفهای کارکنان فراجا (فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران) می باشد. روش بررسی: این مطالعه کیفی، از نوع کاربردی می باشد. برای جمعآوری دادهها، از نظرات دو نمونه آماری خبرگان به تعداد 15 نفر استفاده شد. خبرگان به صورت هدفمند انتخاب و مصاحبه با آنان تاحد اشباع نظری ادامه یافت. مصاحبههای انجام شده با روش تحلیل مضمون، تحلیل و عوامل موثر بر رفتار حرفهای کارکنان فراجا شناسایی شدند. برای اولویتبندی این عوامل از تکنیک دیمتل فازی استفاده شد. در این مرحله، 9 نفر از خبرگان در حوزه دانشگاهی و سازمانی، اولویت بندی را انجام دادند. یافتهها: یافته ها نشان داد عوامل آموزشی موثر بر رفتار حرفهای کارکنان فراجا، نیازمند کسب مهارتهای عملیاتی با 29 مؤلفه، مهارتهای رفتاری با 9 مؤلفه و مهارتهای تخصصی- حرفهای با 29 مؤلفه بود. بررسی نظرات خبرگان نشان داد بعد مهارتهای عملیاتی، بیشترین قدرت تأثیرگذاری را بر مهارتهای رفتاری و مهارتهای تخصصی- حرفهای کارکنان داشته است. نتیجهگیری: از آنجایی که آموزش مهارتهای عملیاتی بر رفتار حرفهای کارکنان از اهمیت بالایی برخوردار است، برنامه های آموزشی در این حیطه باید بیشتر در حوزه فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران مورد توجه قرار بگیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش؛ رفتار؛ رفتار حرفهای؛ کارکنان فراجا | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 269 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 251 |