| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,622,397 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,297,155 |
تحلیل لایههای موسیقایی مهدویسرودههای بختیاری | ||
| فصلنامۀ ادبیات و زبان های محلی ایران زمین | ||
| دوره 12، شماره 3 - شماره پیاپی 37، آبان 1401، صفحه 33-60 اصل مقاله (512.34 K) | ||
| نوع مقاله: مقالۀ پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/irll.2022.1955663.1504 | ||
| نویسندگان | ||
| فرهاد براتی* 1؛ عنایت اله محمودی2 | ||
| 1استادیار بخش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه سلمان فارسی کازرون | ||
| 2دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه سلمان فارسی کازرون | ||
| چکیده | ||
| مهدویسرودههای معاصر غالباً به دلیل پرداختن به اندیشههای آزادیخواهانه، دادخواهی، ستیز با ستم و ترسیم جامعۀ آرمانی، از گیراترین و ارزشمندترین انواع ادب پایداری و گونۀ آیینی به شمار میآیند. پرداختن به مهدویّت و انتظار، بعد از انقلاب اسلامی به دلیل رویکرد ایدئولوژیک حاکم بر انقلاب، به یک بنمایۀ پررنگ در فضای شعر و ادبیّات ایران تبدیل شد. شاعران بختیاری نیز متأثر از فضای حاکم بر شعر این دوره و همچنین به دلیل باورمندی ایلوندان به آموزههای شیعی، به سرودن اشعار مهدوی پرداختند. تعداد مهدویسرودههای بررسیشده در این پژوهش، سی و یک سروده از هجده شاعر گویشیسرای بختیاری است که همگی در قالب کلاسیک سروده شده و به چاپ رسیدهاند. در پژوهش حاضر، لایههای موسیقایی مهدویسرودههای بختیاری بررسی و تأثیر زیباییشناسی این لایهها بر کلانلایه تحلیل شدهاست. نتایج تحقیق نشان میدهد که شاعران بختیاری در هنگام بهرهگیری از امکانات صوتی و موسیقایی زبان، علاوه بر کارکرد تزیینی، به نقشمندی آواها و پیوند آنها با موضوع توجّه جدّی داشتهاند. در مهدویسرودههای بختیاری، هر سه سطح موسیقی بیرونی، درونی و کناری به فراخور درونمایه و متناسب با موضوع به کار گرفتهشدهاند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| مهدویسروده؛ بختیاری؛ شعر کلاسیک گویشی؛ موسیقی؛ زیباییشناسی | ||
|
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
| مراجع | ||
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 190 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 126 |
||