تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,004 |
تعداد مقالات | 83,629 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,548,327 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,634,798 |
بررسی نقش شهبانوهای ایرانی و انیرانی در ساختار فرمانروایی بر پایة شاهنامة فردوسی | ||
مطالعات نقد ادبی | ||
دوره 17، شماره 52، شهریور 1401، صفحه 83-103 اصل مقاله (452.37 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
اسماعیل خیرآبادی1؛ سپیده سپهری* 2؛ سیده ماندانا هاشمی اصفهان3 | ||
1دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن، رودهن، ایران. | ||
2استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن، رودهن، ایران. | ||
3استادیار گروه زبان و ادربیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، رودهن، ایران | ||
چکیده | ||
مهمترین بنمایة محوری در کلّ شاهنامه، شخصیت شاه است که از دو خاستگاه تاریخ و اسطوره منبعث شده است. عناصری که در شکلگیری حکومت پادشاهان در شاهنامه مؤثر بودهاند، عبارتند از: فرّه ایزدی، فرّه شاهی (وراثت)، ثروت و سیاست، قدرت وداشتن پشتوانه وپایگاه اجتماعی. از پنجاه و چهار پادشاه در شاهنامه، سه نفر زن و بقیه مرد بودهاند. زنان شاهنامه نقش کلیدی در حکومت دارند زیرا از طریق وراثت، ناقل خون پادشاهیاند و در امور کشوری (حکومت) و لشکری نقش بسزایی ایفا میکنند. آنان گاه به عنوان مادر و زنِ پادشاه و گاه به عنوان ملکه و شهبانو ظاهر میشوند. این جستار با روش تحلیلی - توصیفی به بررسی حکومت و پایههای فرمانروایی شهبانوهای ایرانی و انیرانی و مقایسة میان جهانداری پادشاهان مرد با شهبانوها پرداخته است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که سه شهبانوی ایرانی(همای چهرآزاد، پوران دخت وآزرم دخت) از طریق فرّه شاهی به حکومت رسیدهاند و مشروعیت حکومتشان بر پایۀ داد و دهش بوده است به غیر از همای که برپایۀ بیدارگری وقدرت منفی بود و دو شهبانوی انیرانی(قیدافه و مادر تلخند وگو) زنانی با درایت وخردمند بودهاند که با ویژگیهای شاهانه و حماسی ایرانی بر تخت نشستهاند. | ||
کلیدواژهها | ||
شاهنامه؛ فردوسی؛ شهبانوها؛ فرّه؛ حکومت؛ ایران؛ انیران | ||
مراجع | ||
اسلامی، روح الله و وحید بهرامی. (1394). مقالة «پدیدارشناسی سیاسی فرّه در اوستا و شاهنامه»، پژوهشنامة علوم سیاسی، پاییز، سال دهم، شمارة 4، صص 26-28.
اسلامی ندوشن، محمدعلی. (1372). فردوسی، زن، تراژدی. به کوشش ناصر حریری، بابل: کتابسرا.
اصفهانی، حمزه بن حسن (1367)، تاریخ پیامبران و شهریاران، ترجمة جعفر شعار، تهران: امیرکبیر.
ثعالبی، ابومنصور. (1900م). غرر اخبار ملوک الفرس وسیرهم. پاریس: چاپ زوتنبرگ(zotenberg)
خالقی مطلق، جلال. (1393). یادداشتهای شاهنامه. ج5. تهران: مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی.
دورانت، ویل. (1385). تاریخ تمدن. مشرق زمین گاهوارۀ تمدن. ج1. تهران: علمی و فرهنگی.
دهباشی، علی. (1370). فردوسی و شاهنامه. تهران: مدّبر.
دهخدا، علیاکبر (1377)، لغتنامه، تهران: دانشگاه تهران.
رحیمی، مصطفی (1376)، تراژدی قدرت، تهران: نیلوفر.
رستگار فسایی، منصور (1379)، فرهنگ نامهای شاهنامه، دورة ۲ جلدی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
سرّامی، قدمعلی (1388)، از رنگ گل تا رنج خار، تهران: علمی و فرهنگی.
ستّاری، جلال(1373)، سیمای زن در فرهنگ ایران، تهران: مرکز.
شاهسواری معصومه؛ حیدری، فاطمه. (1395). «حضور زنان در اسکندرنامه با توجه به نامه ها و روایت ها». فصل نامه تخصصی تحلیل و نقد متون زبان و ادبیات فارسی. شماره 29، صص193-218.
صفا، ذبیح الله. (1390). حماسهسرایی در ایران. چاپ پنجم. تهران: انتشارات فردوس.
عاملی، سید حمید (1381)، بررسی ابعاد فرهنگی و سیاسی جهانی شدن و پیامدهای آن، اصفهان: دانشگاه اصفهان.
فردوسی، ابوالقاسم (1380)، شاهنامه، براساس چاپ مسکو، دورة ۹ جلدی، تهران: ققنوس.
قائمی، فرزاد (1390)، مقالة «داستانهای شاهنامه فردوسی: از استقلال تا انسجام»، مجلة جستارهای ادبی، تابستان، شمارة 173، صص (33-55).
کزازی، جلال الدین. (1380). مازهای راز(جستارهایی در شاهنامه). چاپ دوم. تهران: نشر مرکز.
معین، محمد (1375)، فرهنگ فارسی، تهران: امیرکبیر.
نبئی، مینا؛ فهیمی، رضا. (پاییز 1398). «بررسی مهارت حل مساله در شاهنامه فردوسی». مجله رخسار زبان. شماره 10. صص115-145.
یوسفی فریده. (1382). جایگاه سیاسی اجتماعی زنان در شاهنامه. ساری: شلفین. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 132 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 80 |