تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,623 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,424,513 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,450,047 |
شناسایی مهارتهای تجربه شده و نقش دانش آموزان در برنامه درسی هنر پایه ششم ابتدایی از دیدگاه معلمان و دانش آموزان | ||
پژوهشهای برنامهریزی درسی و آموزشی | ||
دوره 12، شماره 2، مهر 1401، صفحه 27-44 اصل مقاله (834.17 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
فرشته فرهادزاده1؛ مرجان کیان* 2؛ غلامرضا حاجی نژاد2 | ||
1کارشناس ارشد برنامه ریزی درسی و معلم | ||
2دانشیار گروه مطالعات برنامه درسی دانشگاه خوارزمی | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، شناسایی مهارتهای تجربه شده و نقش دانش آموزان در برنامه درسی هنر پایه ششم ابتدایی از دیدگاه معلمان و دانش آموزان است. رویکرد پژوهش کیفی از نوع پدیدارشناسی است. جامعه پژوهش معلمان و دانشآموزان پایه ششم ابتدایی ناحیه 3 و 4 شهر کرج بودند. اطلاعرسانهای پژوهش 10 نفر از معلمان برنامه درسی هنر و 10 نفر از دانشآموزان پایه ششم ابتدایی که بهصورت هدفمند انتخاب شدند، بودند که با رعایت اصل اشباع نظری از طریق مصاحبه نیمهساختارمند در پژوهش شرکت کردند. دادهها با استفاده از روش کدگذاری تحلیل شدند و روایی و پایایی آنها از طریق 4 معیار مقبولیت، قابلیت اعتماد، تأییدپذیری و انتقال پذیری به دست آمد. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که سطح آگاهی مدیران و والدین نسبت به برنامه درسی هنر نیاز به بازنگری دارد تا فرهنگ سازی مناسبی نسبت به این حوزه یادگیری در میان معلمان و دانشآموزان پدید آید. امید که با افزایش آگاهی و کاربرد این حوزه در فعالیتهای روزمره زندگی دانشآموزان برنامه درسی هنر مورد توجه و عنایت دست اندرکاران نظام تعلیم و تربیت قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
برنامه درسی هنر؛ مهارتهای تجربه شده؛ معلمان؛ دانش آموزان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 168 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 135 |