تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,192 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,851 |
پیشبینی عملکرد شغلی معلمان براساس هوش فرهنگی و اجتماعی معلمان ناحیه یک استان قم | ||
مدیریت تعالی آموزشی | ||
دوره 1، شماره 1، فروردین 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
معصومه پایانی فر* 1؛ سیف اله فضل الهی قمشی2 | ||
1گروه مدیریت آموزشی، واحدقم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران | ||
2گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم. ایران. | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش پیشبینی عملکرد شغلی براساس هوش فرهنگی و هوش اجتماعی معلمان ناحیه یک استان قم بود. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعهآماری1043 نفر از معلمان مقطع متوسطه ناحیه یک شهر قم در سال تحصیلی 99-98 و نمونهآماری 280 نفر از اعضای جامعهآماری بود که براساس جدول مورگان و کرجسی به شیوه تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزارهای مورداستفاده شامل پرسشنامه عملکرد شغلی پاترسون، مقیاس هوش اجتماعی ترومسو و پرسشنامه هوش فرهنگی آنگ به ترتیب با پایایی 86/0 ،83/0 و 85/0 بودند. تجزیهوتحلیل توصیفی و استنباطی (آزمونهای همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه و تحلیل واریانس چند متغیره) دادهها بر اساس نرمافزار spss20 نشان داد: پردازش اطلاعات اجتماعی رابطه معناداری با عملکرد شغلی ندارد، مهارت اجتماعی و آگاهی اجتماعی رابطه مثبت و معناداری با عملکرد شغلی دارند. عوامل فراشناختی، انگیزشی و رفتاری رابطه مثبت و معناداری با عملکرد شغلی دارند. عوامل شناختی رابطه معناداری با عملکرد شغلی ندارد و در نهایت قدرت تبیینکنندگی هوش اجتماعی و هوش فرهنگی برای پیشبینی عملکرد شغلی معلمان زن و مرد متفاوت نمیباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
هوش؛ هوش فرهنگی؛ هوش اجتماعی؛ عملکرد شغلی؛ معلمان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 468 |