فرقانی اوزرودی, حسام, فرقانی اوزرودی, محمدباقر, یعقوبی, علی, فرقانی اوزرودی, محمدحسین. (1401). تدوین معیارهای ارزیابی عملکرد مربیان فوتبال پایه بر اساس تحلیل عامل اکتشافی. نشریه علمی پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی, 2(3), 59-73. doi: 10.30495/kmsj.2022.1966404.1038
حسام فرقانی اوزرودی; محمدباقر فرقانی اوزرودی; علی یعقوبی; محمدحسین فرقانی اوزرودی. "تدوین معیارهای ارزیابی عملکرد مربیان فوتبال پایه بر اساس تحلیل عامل اکتشافی". نشریه علمی پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی, 2, 3, 1401, 59-73. doi: 10.30495/kmsj.2022.1966404.1038
فرقانی اوزرودی, حسام, فرقانی اوزرودی, محمدباقر, یعقوبی, علی, فرقانی اوزرودی, محمدحسین. (1401). 'تدوین معیارهای ارزیابی عملکرد مربیان فوتبال پایه بر اساس تحلیل عامل اکتشافی', نشریه علمی پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی, 2(3), pp. 59-73. doi: 10.30495/kmsj.2022.1966404.1038
فرقانی اوزرودی, حسام, فرقانی اوزرودی, محمدباقر, یعقوبی, علی, فرقانی اوزرودی, محمدحسین. تدوین معیارهای ارزیابی عملکرد مربیان فوتبال پایه بر اساس تحلیل عامل اکتشافی. نشریه علمی پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی, 1401; 2(3): 59-73. doi: 10.30495/kmsj.2022.1966404.1038
تدوین معیارهای ارزیابی عملکرد مربیان فوتبال پایه بر اساس تحلیل عامل اکتشافی
3گروه تربیت بدنی، دانشگاه صنعتی نوشیروانی، بابل، ایران
4گروه تربیت بدنی، دانشگاه شهید رجایی، تهران، ایران
چکیده
هدف از تحقیق حاضر، تدوین معیارهای ارزیابی عملکرد مربیان فوتبال پایه بر اساس تحلیل عامل اکتشافی بود. جامعه آماری تحقیق حاضر کلیه کلیه مدیران، مربیان، بازیکنان و صاحب نظران فوتبال پایه کشور (حدود 3500 نفر) بودند. نمونه آماری با توجه به جدول مورگان 346 نفر به صورت تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته با مصاحبه 15 نفر از اساتید دانشگاهی با سابقه مربیگری در فوتبال پایه در 41 گویه و 12 عامل در مقیاس پنج ارزشی لیکرت استفاده شد و روایی و پایایی آن توسط 10 نفر از اساتید دانشگاهی تایید شد (79/0=α). برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیل عاملی اکتشافی و در نهایت تاییدی و نرم افراز لیزال و اس.پی.اس.اس نسخه 22 استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها نشان میدهد که سابقه فعالیت پاسخ دهندگان در حوزه فوتبال 18/6±84/12 سال و 02/3±36/8 سال در رده های فوتبال پایه بود. 12 معیار ارزیابی عملکرد مربیان فوتبال پایه به ترتیب اولویت عبارتند از: شیوه آموزش، آموزش و تجربه مربیگری، مسئولیتهای شغلی مربیگری، مهارتهای روان شناختی و ارتباط با شاگردان، ایجاد محیط تمرینی لذت بخش، ویژگیهای اخلاقی و رفتاری، دانش فوتبال پایه، مشارکت در شناسایی و پرورش استعدادها، نظارت بر عملکرد و پیشرفت شاگردان، ارتباط با مسولین و والدین، مراقبت از وسایل و تجهیزات، مستندسازی اطلاعات ورزشکاران تدوین شدند. پیشنهاد میشود که مسئولین آموزش فدراسیون فوتبال در برای ارزیابی عملکرد مربیان فوتبال پایه از این معیارها استفاده نمایند تا زمینه رشد و شکوفایی نوآموزان فوتبال در آینده بر اساس معیارهای علمی را فراهم کنند.
Myers, N.D., Jin, Y. (2013). Exploratory structural equation modeling and coaching competency”. In P. Potrac, W. Gilbert, & J. Dennison (Eds.). Routledge handbook of sports coaching, London: Routledge. 81-95.
Oatley, C., & Harris, K. (2020). How, and why, does participatory evaluation work for actors involved in the delivery of a sport-for-development initiative? Managing Sport and Leisure, 1-20.
York, R. (2015). Measuring and evaluating coaching performance using a 360° feedback process: a development and pilot study” (No. MAppSci). Deakin University.