تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,625 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,440,711 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,459,984 |
تحلیل محتوای کتاب حرفه وفن سوم راهنمایی براساس مولفه های کار آفرینی | ||
پژوهشهای برنامهریزی درسی و آموزشی | ||
دوره 8، شماره 2، مهر 1397، صفحه 81-95 اصل مقاله (763.86 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
فریبا جهانشاهی1؛ محمد غفاری مجلج* 2؛ نوروز ناییجی3 | ||
1کارشناس ارشد برنامه درسی، واحد چالوس، دانشگاه آزاد اسلامی، چالوس، ایران. | ||
2استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد چالوس، دانشگاه آزاد اسلامی، چالوس، ایران. | ||
3کارشناس ارشد مدیریت اموزشی، واحد ساری، دانشگاه ازاد اسلامی، ساری ایران. | ||
چکیده | ||
نظام آموزش و پرورش یکی از بسترهای مهم در هر جامعهای برای ایجاد، رشد و توسعه مهارتهای کارآفرینی در افراد محسوب میشود .هدف این پژوهش تحلیل محتوای کتابهای آموزش حرفه وفن دوره راهنمایی براساس شاخصهای کارآفرینی میباشد. روش تحقیق توصیفی و از نوع تحلیل محتوا بوده و جامعه آماری پژوهش شامل محتوای کتاب آموزش حرفه وفن سوم راهنمایی در سال تحصیلی 1392 – 1391 در 193صفحه میباشد . چک لیست این پژوهش فرم تحلیل محتوا است که پنج شاخص اصلی کارآفرینی یعنی، خلاقیت، انگیزه پیشرفت، ریسکپذیری، مسئولیت پذیری و تحمل ابهام را دربرمیگیرد و به منظور روایی صوری و محتوایی آن از دیدگاه های صاحب نظران برنامهریزی درسی و متخصصان کارآفرینی استفاده شده است. دادههای تحلیل محتوا نیز با استفاده از شاخصهای آمارتوصیفی، فراوانی و درصد فراوانی واز روش آنتروپی شانون برای وزندهی متغیرها استفاده شده است همچنین تجزیه و تحلیل دادهها در دو سطح آمار توصیفی و آمار استنباطی (شامل ضریب همبستگی ساده پیرسون و رگرسیون چندگانه) انجام شد. نتایج نشان از تاثیر مثبت متغیرهای پژوهش میباشد. نتایج به دست آمده نشان میدهد که در کتاب آموزش حرفه وفن بیشترین میزان فراوانی مربوط به شاخص خلاقیت و نوآوری بوده وکم ترین میزان فراوانی مربوط به شاخص تحمل ابهام در کتاب آموزش حرفه و فن سال سوم دوره راهنمایی میباشد. براساس نتایج بدست آمده پیشنهاد شده که طراحان کتاب فراوانی مولفههای کارآفرینی را با توجه به اهمیت عنوان واحد درسی هماهنگ سازند. | ||
کلیدواژهها | ||
تحلیل محتوا؛ کتاب آموزش حرفه و فن؛ کارآفرینی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 132 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 109 |