| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,578,288 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,275,863 |
بررسی تطبیقی ساختار ادبی و نگارش انواع پرسشنامه های تفکر و یادگیری مفهومی در بین دانش آموزان دختر و پسر | ||
| فصلنامه مطالعات ادبیات تطبیقی | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 26 مهر 1401 | ||
| نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/clq.2022.1960535.2434 | ||
| نویسندگان | ||
| فرشته روشن1؛ ویدا سادات رضوی* 2؛ ویدا اندیشمند3؛ نجمه حاجی پور عبایی2 | ||
| 1دانشجوی دکتری | ||
| 2عضو هیات علمی تمام وقت دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان | ||
| 3عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان | ||
| چکیده | ||
| در رویکردهای شناختی اجتماعی؛ تمرکز بر سازنده نگری بویژه در آموزش و یادگیری است و تلاش برای اندازهگیری متغیرهای موجود با بررسی تطبیقی ساختار ادبی و نگارشی پرسشنامه های تفکر و یادگیری مفهومی در بین دانش آموزان دختر و پسر می باشد لذا در این مقاله سعی شده به بررسی تطبیقی ادبی و نگارشی پرسشنامه های تفکر و یادگیری مفهومی سازنده نگر پوردی و هاتی (2012) بپردازیم. روش تحقیق همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانش آموزان مدارس دولتی متوسطه دوم شهر جیرفت در سال تحصیلی 1399-1400 بودند. حجم نمونه اولیه 410 نفر (200 دختر و 210 پسر) بود که به صورت خوشه ای چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش مقیاس تجدید نظر شده تفکر و یادگیری مفهومی سازنده نگر پوردی و هاتی (2012) و مقیاس تفکر سازنده اپستاین و مایر (1990) بود. تحلیل دادههای با روش تحلیل عوامل تائیدی و بررسی شاخصهای روان سنجی در نرم افزارهای spss-19 و AMOS انجام گرفت. نتایج تحلیل عاملی تائیدی با حذف 4 سوال؛ وجود شش عامل کسب اطلاعات، به خاطر آوردن، وظیفه، تغییر شخصی، زمان و مکان و شایستگی اجتماعی را تائید کرد. همبستگی مولفههای و نمره کل پرسشنامه با پرسشنامه تفکر سازنده اپشتاین و مایر روایی همزمان و همچنین ضریب آلفای کرنباخ نیز پایایی خوب پرسشنامه را نشان دادند. با توجه به نتایج بدست آمده ضمن اینکه پرسشنامه تفکر و یادگیری مفهومی سازنده نگر پوردی و هاتی (2012) از اعتبار و پایایی لازم در دانش آموزان برخوردار است؛ ساختار عاملی پرسشنامه در دانش اموزان بر حسب سوالات تاحدی متفاوت است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| یادگیری سازنده نگر؛ تفکر سازنده؛ روایی؛ پایایی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 246 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 16 |
||