تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,362 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,972 |
رابطه سواد اطلاعاتی معلم با کیفیت تدریس و مهارت حل مسأله معلمان ابتدایی منطقه 12 شهر تهران | ||
پژوهشهای برنامهریزی درسی و آموزشی | ||
دوره 12، شماره 2، مهر 1401، صفحه 59-68 اصل مقاله (908.7 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
زینب سادات مکبری1؛ امیرحسین محمدداودی* 2؛ مریم صفرنواده | ||
1دانش آموخته کارشناسی ارشد علوم تربیتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
2دانشیار گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، واحد ساوه، دانشگاه آزاد اسلامی، ساوه، ایران ( نویسنده مسئول ) | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر، با هدف بررسی رابطه سواد اطلاعاتی معلم با کیفیت تدریس و مهارت حل مسأله معلمان ابتدایی منطقه 12 شهر تهران انجام شد. هدف پژوهش، کاربردی، روش گردآوری دادهها، میدانی و شیوه اجرا توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری کلیه معلمان ابتدایی منطقه 12 شهر تهران که بالغ بر 604 نفر بوده که با توجه به جدول مورگان از این تعداد 234 نفر بر اساس روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبی انتخاب شدند. ابزار پژوهش سه پرسشنامه استاندارد سنجش سطح سواد اطلاعاتی یزدانی (1391)، کیفیت تدریس سراج (2003) و مهارت حل مسأله هپنر و پترسن (1982) بوده است. روایی صوری و محتوایی پرسشنامهها به وسیله صاحبنظران و اساتید دانشگاه تأیید و پایایی آنها به میزان آلفای کرونباخ 94/0، 91/0 و 86/0 به دست آمد. برای تجزیه تحلیل دادهها از نرم افزار SPSS-22 و Lisrel استفاده شد و دادهها با توجه به شاخصهای توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و شاخصهای استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون و تحلیل مسیر) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج حاصل از این بررسی نشان میدهد که همبستگی بین متغیرها مثبت، متوسط و معنادار است؛ این بدان معناست که با افزایش میزان سواد اطلاعاتی معلمان میزان کیفیت تدریس و مهارت حل مسأله آنها نیز افزایش مییابد. | ||
کلیدواژهها | ||
سواد اطلاعاتی؛ کیفیت تدریس؛ مهارت حل مسأله | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 373 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 240 |