تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,800,512 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,315 |
کاوش عوامل زمینهای و مداخلهگر ارتقای خرد پداگوژیکی در دانشگاه آزاد اسلامی | ||
پژوهشهای برنامهریزی درسی و آموزشی | ||
دوره 12، شماره 2، مهر 1401، صفحه 127-142 اصل مقاله (943.26 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
فرشید خانجانیان1؛ نادر قلی قورچیان* 2؛ کامران محمد خانی3؛ پریوش جعفری4 | ||
1دانشجوی دکتری، گروه مدیریت آموزش عالی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
22. استاد، گروه مدیریت آموزش عالی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم وتحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران (نویسنده مسئول) | ||
3. دانشیار، گروه مدیریت آموزش عالی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
44. دانشیار، گروه مدیریت آموزش عالی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر، با هدف شناسایی عوامل زمینهای و مداخلهگر ارتقای خرد پداگوژیکی در دانشگاه آزاد اسلامی انجام گرفته است. مطالعهی پیشرو، با بهرهگیری از رویکرد کیفی و اتکا بر راهبرد نظریهی داده بنیاد استراوس و کوربین(2007) و بکارگیری اسلوب کدگذاری باز، محوری و انتخابی با استفاده از نرم افزار Maxqda برای تجزیه و تحلیل دادهها، واکاوی عوامل زمینهای و مداخلهگر ارتقای خرد پداگوژیکی در دانشگاه آزاد اسلامی پرداخته است. دادههای پژوهش از طریق مصاحبههای عمیق نیمهساختار یافته با ۱۶ نفر از صاحبنظران و مدیران آموزش عالی دارای تجارب زیستهی مرتبط و بهرهجویی از شیوهی نمونهگیری هدفمند نظری و گلوله برفی (زنجیرهای) تا دستیابی به نقطهی اشباع نظری گردآوری گردیده است. یافتههای پژوهش به شناسایی عوامل زمینهای (ساختار نظام آموزش عالی، فرهنگ دانشگاهی، دانشگاه سازگارشونده، رهبری هوشمند دانشگاهی و دانش پداگوژیکی) و مداخلهگر (ویژگیهای شخصیتی، اهداف متناقض، پیچیدگی شناختی دانشگاهی، اینرسی دانشگاهی، رفتار تسهیم دانش در آموزش عالی و شایستگیهای مورد نیاز) ارتقای خرد پداگوژیکی در دانشگاه آزاد اسلامی بر مبنای نظریه پردازی داده بنیاد منجر گردید | ||
کلیدواژهها | ||
خرد پداگوژیکی؛ پداگوژی؛ خرد؛ دانشگاه آزاد اسلامی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 161 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 93 |