تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,209 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,881 |
طراحی مدل توسعه یکپارچه ارزیابی شاخصهای شایستگیهای مربیگری در مراکز آموزشی با استفاده از رویکرد مدلسازی ساختاری تفسیری (مورد مطالعه: واحدها و مراکز دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان غربی) | ||
پژوهشهای برنامهریزی درسی و آموزشی | ||
دوره 12، شماره 2، مهر 1401، صفحه 95-113 اصل مقاله (921.63 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سرور حیدری اغجیوان* 1؛ کلثوم کیان نیا2 | ||
1دانشجوی دکتری گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، تهران، ایران نویسنده مسئول | ||
2کارشناس ارشد گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مهاباد، مهاباد، ایران | ||
چکیده | ||
مربیگری1 بهعنوان یک روش توسعه مدیریت و یک راهبرد برای بهبود عملکرد، اخیراً در میان مدیران سازمانها در حال رشد است. یکی از مهمترین نیازهای پژوهشی در این زمینه، شناسایی عوامل مؤثر بر موفقیت در مربیگری، در قالب الگویی کاربردی و قابل ارزیابی است تا با استفاده از شایستگیهای مربیگری، نیروی انسانی خود را متعهد ساخته و به بهبود عملکرد فردی و سازمانی نائل آیند. با وجود این، هیچ تحقیق یا ادبیاتی در این زمینه وجود ندارد که کدامیک از عوامل شایستگیهای مربیگری بیشترین بهبود عملکرد فردی و سازمانی را برای این سازمانها بهویژه مراکز دانشگاهی بوجود میآورند. در تحقیق حاضر در راستای پاسخگویی به این چالش، بهصورت جامع و نظاممند تمامی شاخصهایی که در حوزه شایستگیهای مربیگری مؤثر هستند از طریق مطالعه اسنادی و به کمک روش دلفی فازی و نظر 10 نفر از خبرگان شناسایی و با استفاده از رویکرد مدلسازی ساختاری تفسیری جهت نظم بخشیدن و جهت دادن به پیچیدگی روابط بین شاخصها و با توسعه مدل یکپارچه نسبت به میزان اثربخشی شاخصها اقدام گردید. نتایج نشان داد که شاخصهای "حمایت از ارزشهای اخلاقی" و "اعتماد به تواناییهای بالقوه افراد" دارای بیشترین میزان اثربخشی در بین شاخصهای شایستگیهای مربیگری در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان غربی هستند. | ||
کلیدواژهها | ||
شایستگیهای مربیگری؛ اعتماد به تواناییهای بالقوه افراد؛ مدلسازی ساختاری تفسیری | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 80 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 57 |