تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,198 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,855 |
هستیشناسی میمها از منظر نظریهی سهجهان پوپر | ||
پژوهشهای معرفت شناختی | ||
دوره 11، شماره 24، تیر 1402، صفحه 115-134 اصل مقاله (333.92 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
احمدرضا مرادیان علی آبادی1؛ هادی صمدی* 2؛ علیرضا منصوری3؛ رضا عزیزی نژاد4 | ||
1دانشجوی دکترا فلسفه علم، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران. | ||
2استادیارگروه فلسفه، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی- واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
3دانشیار گروه فلسفۀ علم و فناوری، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران؛ | ||
4استادیار گروه بیوتکنولوژِی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
آراء متفاوتی دربارهی شأن هستیشناختی میمها وجود دارد. دستهای از پژوهشگران ازجمله بلکمور (Blackmore) و دنت(Dennett) میمها را موجوداتی درسطح فرهنگ درنظر میگیرند و دستهی دیگر آنها، ازجمله لینچ (Lynch)و برادی (Brodie) میمها را هستوندهایی ذهنی میدانند و برخی ازجمله گترر (Gatherer) و بنزون (Benzon)وجودی فیزیکی برای آنها قائل هستند. برخی از منتقدان ازجمله بوید و ریچرسون (Boyd and Richerson)و طرفداران نظریهی همتکاملی ژن-فرهنگ وجود میم را انکار میکنند و بهطور کل وجودی برای آنها قائل نیستند. این مناقشهها و اختلاف نظرها شرایط را برای ایجاد مسألهای هستیشناسانه در نظریه میمها رقم زده است. این مقاله تلاشیست برای تحلیل اختلافنظرها بهکمک نظریهی سهجهان پوپر. پس از معرفی اختلافنظرها در هستیشناسی میمها، و همچنین اشارهای مقدماتی به نظریهی سهجهان پوپر، به نفع تکثرگرایی وجودی میمها دلایلی عرضه میکنیم. تکثرگرایی میمها به دو معنای متفاوت و قابل جمع در مقاله بهکار رفته است. نخست آنکه، برخی میمها همزمان در یک، دو یا هر سه جهان از جهانهای سهگانه وجود دارند و بنابراین نباید همهی میمها را بهلحاظ وجودشناسی یکسان درنظر گرفت. دوم آنکه، ممکن است برخی از آنها در یکزمان در دو یا سه جهان وجود داشته باشند و در زمانی دیگر تنها در یک جهان. نظریهی هستیشناختی سهجهان پوپر (بهویژه جهان 3) بهجهت ارتباط وثیقی که با معرفتشناسی تکاملی و نحوهی ارتباط سهجهان پوپر دراین نظریه دارد، میتواند ظرفیت مناسبی برای توضیح و تبیین وضعیت هستیشناسی میمها ارائه دهد. | ||
کلیدواژهها | ||
هستیشناسی؛ میم؛ نظریه سه جهان؛ کارل پوپر | ||
مراجع | ||
پایا، علی. (1382). فلسفه تحلیلی: مسائل و چشم اندازها، تهران، انتشارات طرح نو، چاپ اول.
پوپر،کارل. (1384). میدانم که هیچ نمیدانم: گفتگوهایی در باب سیاست، فیزیک و فلسفه، ترجمه پرویز دستمالچی. تهران، انتشارات ققنوس. چاپ اول.
همو. (1363). حدسها و ابطالها، رشد شناخت علمی ترجمه احمد آرام، تهران، شرکت سهامی انتشار.
همو. (1374). شناخت عینی برداشت تکاملی، ترجمه احمد آرام، تهران، انتشارات علمی فرهنگی. چاپ اول.
همو. (1399)، زندگی سراسر حل مسأله است، ترجمهی شهریار خواجیان، تهران، نشر مرکز. چاپ شانزدهم.
همو. (1389). اسطوره چارچوب، در دفاع از علم و عقلانیت، ترجمه علی پایا، تهران انتشارات طرح نو. چاپ سوم.
همو. (1375). جهان باز برهانی در تأیید نامعیّنیگری، ترجمه احمد آرام، تهران: سروش.
پایا، علی و منصوری، علیرضا. (1397). علم و تکنولوژی: تفاوتها، تعاملها و تبعات آنها، فلسفه علم، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، 131- 158.
صمدی، هادی و مرادیان، احمدرضا. (1399). نقش مدل و تمثیل در نظریههای تکامل فرهنگی: مطالعه موردی میمتیک، فلسفه علم، 237-257.
هلیگارد، اتکینسون. (1395). زمینهی روانشناسی، ترجمه مهدی گنجی و حمزه گنجی، تهران: ساوالان.
Aunger, R. (2000). Darwinizing Culture: The Status of Memetics as a Science. Oxford: OXP. Benzon, W. (1996). "Culture as an Evolutionary Arena". Journal of Social and Evolutionary Systems 19:321–362. [http://newsavanna.com/wlb/CE/ Arena/Arena00.shtml] Blackmore, S. (1999). The Meme Machine. Oxford:Oxford University Press. Blackmore, S. (2001). "Evolution and memes: The human brain as a selective imitation device". Cybernetics and Systems, 32, 225–255. Boyd, R. and Richerson, P. J. (1985). Culture and The Evolutionary process. Chicago: University of Chicago Press. Bridie, R. (1996). Virus of The Mind: The New Science of The Meme. Seattle: Integral Press. Cavalli-Sforza, L.L. and Feldman, M.W. (1981). Cultural Transmission and Evolution: A Quantitative Approach. Princeton, NJ, Princeton University Press. Davies, S. (2020). “Evolution, Aesthetics, and Art: An overview” in The Routledge Handbook of Evolution and Philosophy, 359-370. Dawkins, R. (1976). The Selfish Gene. Oxford: Oxford University Press Dawkins, R. (1982). The Extended Phenotype. Oxford. Oxford University Press. Dennett, D. (1995). Darwin’s Dangerous Idea. London: Penguin. Dennett, D. (1991). Consciousness Explained. Boston, MA, Little Brown. Francisco J. Ayala and Robert Arp (2010). Contemporary Debates in Philosophy of Biology: Wiley-Blackwell. Fresco, N. (2021), “Objective Information, Intersubjectivity, and Popper’s Three Worlds”, in: Karl Popper’s Science and Philosophy. Springer, 345- 359. Gatherer, D. G (1998). "Why the Thought Contagion Metaphor is Retarding The Progress of Memetics". Journal of Memetics–Evolutionary Models of Information Transmission. 2. [http://www.cpm.mmu.ac.uk/ jomem/ 1998/ vol2/ gatherer_d-html] Lewens, T. (2018). Cultural Evolution: Stanford Ensyclopedia of Philosophy, 3. Lynch, A. (1996). "Thought Contagion: How Belief Spreads Through Society". New York, basic Books. Matthen, M. (2013). “Art and Evolution” in The Routledge Companion to Aesthetics 3: 270-287. Popper, K. R. (1972). Objective Knowledge: An Evolutionary Approach. Oxford, Oxford University Press. Popper, K. R. and Eccles, J. C. (1977). The Self and its Brain: AN Argument for Interactionism. Berlin, Springer. Sperber, D. (1996). Explaining Culture: A Naturalistic Approach. Oxford: Blackwell. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 413 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 145 |