تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,800,502 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,301 |
رابطه انگیزههای ورزشی، کیفیت رابطه و قصد مصرف ورزشی در هواداران تیمهای فوتبال | ||
پژوهش های کاربردی در علوم ورزشی و سلامت | ||
دوره 1، شماره 2، تیر 1401، صفحه 53-67 اصل مقاله (612.51 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
کاظم رازی فتاحی* ؛ حسین مختاری | ||
کارشناسی ارشد، دانشگاه قم، قم، ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه انگیزههای ورزشی، کیفیت رابطه و قصد مصرف ورزشی در هواداران تیمهای فوتبال است. در این راستا، 384 نفر از هواداران ورزش فوتبال که شناخت کاملی از لیگ فوتبال و تیمهای روز داشتند، انتخاب شده و با توزیع پرسشنامه بین آنها، پاسخها جمعآوری شد و با روش معادلات ساختاری، در محیط نرمافزاری Smart-PLS روابط بین متغیرها مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد که انگیزههای عاطفی، شناختی و رفتاری هواداران فوتبال، بر کیفیت رابطه، و کیفیت رابطه بر قصد مصرف ورزشی هواداران فوتبال اثرگذار است. | ||
کلیدواژهها | ||
انگیزههای ورزشی؛ کیفیت رابطه؛ ورزش؛ هواداران تیمهای فوتبال | ||
مراجع | ||
جماعت، خاطره؛ شعبانی بهار، غلامرضا؛ گودرزی، محمود؛ هنری، حبیب (1396). مدل رفتار مصرفکننده ورزش همگانی. پژوهشهای معاصر در مدیریت ورزشی، 7(14)، ص 41-29.
سواره، ابراهیم؛ سواره، آرام؛ قادرپور، ادریس (1398). بررسی کیفیت رابطه از دیدگاه مشتریان و ارتباط آن با وفاداری مشتریان به باشگاههای ورزشی شهرستان بوکان. در: رشت: سومین کنگره ملی دستاوردهای علوم ورزشی و سلامت.
Deci, E. & Ryan, L. (1985). Intrinsic motivation and self-determination in human behavior. New York: Plenum.
Fernandes, T. & Proença, J. (2013). Reassessing relationships in consumer markets: Emotion, cognition, and consumer relationship intention. Journal of Relationship Marketing,12(1), P.41–58.
Kim, Y.K., Trail, G. & Ko, Y.J. (2011). The influence of relationship quality on sport consumption behaviors: An empirical examination of the relationship quality framework. Journal of Sport Management, 25(6), P.576-592.
Lee, M.A., Kunkel, T., Funk, D.C., Karg, A. & McDonald, H. (2019). Built to last: relationship quality management for season ticket holders. European Sport Management Quarterly, 20(3), P.364-384.
Paek, B., Morse, A., Hutchinson, S. & Lim, C.H. (2021). Examining the relationship for sport motives, relationship quality, and sport consumption intention. Sport Management Review, 24(2), P.1-23.
Park, J., Suh, Y. & Pedersen, P.M. (2016). Examining spectator motivations in major league baseball: a comparison between senior and non-senior consumers. Choregia: Sport Management International Journal, 12(2), P.13-36.
Whitburn, D., Karg, A. & Turner, P. (2020). The effect of digital integrated marketing communications on not-for-profit sport consumption behaviors. Journal of Sport Management,34(5), P.417-434.
Yoshida, M., Gordon, B., Nakazawa, M. & Biscaia, R. (2014). Conceptualization and measurement of fan engagement: Empirical evidence from a professional sport context. Journal of Sport Management, 28(4), P.399–417. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 98 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 79 |