تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,157 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,819 |
تبیین و اعتبارسنجی شاخص ارزشیابی برنامه درسی کوانتومی (مطالعه موردی: رشتهی آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان) | ||
فصلنامه علمی پژوهش های یاددهی و یادگیری دانشگاه آزاد واحد بجنورد | ||
مقاله 5، دوره 18، شماره 73، اسفند 1401 اصل مقاله (551.92 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/educ.2022.1950192.2826 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه زینالی1؛ رقیه وحدت* 2؛ سید عبداله حجتی3 | ||
1علوم تربیتی، برنامه ریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی، مرند، ایران | ||
2گروه علوم تربیتی،واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران | ||
3گروه علوم تربیتی،واحد بناب ،دانشگاه آزاد اسلامی، بناب ، ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر تبیین و اعتبارسنجی شاخص ارزشیابی برنامه درسی کوانتومی در رشتهی آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان با روش پژوهش «آمیخته از نوع اکتشافی» .جامعه آماری در گام اول متخصصان علومتربیتی، روانشناسی، مدرسان تکنولوژی آموزشی و فیزیک به تعداد 16 نفرکه به روش هدفمند و مدل گلوله برفی گزینش شدند.در مرحله اعتبارسنجی، جامعه آماری 81 نفر از اساتید دانشگاه فرهنگیان، 77 نفر اساتید، دانشجویان دکترای برنامهدرسی دانشگاههای ارومیه، متخصصان برنامهدرسی اداره آموزش و پرورش استان آذربایجانغربی بودند.گردآوری دادهها به ترتیب با روشهای فیشبرداری، مصاحبه نیمهساختاریافته و پرسشنامه انجام وروایی پرسشنامه با قضاوت متخصصان و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ (α=0.784) تائید گردید.تجزیه و تحلیل دادهها با روشهای تحلیل نظاممند متون، رویکرد تحلیل مضمون در نرمافزار MAXQDA نسخه 10 و برای اعتبارسنجی از آزمون خیدو در نرمافزار SPSS استفاده شد.طبق یافتههای تحلیل نظاممند متون ویژگیهای عنصر ارزشیابی در چهار مضمون اصلی شامل«هدف»؛ «ماهیت»؛ «روش/ابزار»؛ و «جایگاه ارزشیابیشونده/ارزشیابیکننده» و دوازده مضمون فرعی بودند؛ یافتههای مصاحبه نیمهساختاریافته نشان داد نظر متخصصان در چهار مضمون اصلی و یازده مضمون فرعی می توان تنظیم نمود.یافتههای آزمون خیدو تفاوت معناداری بین دیدگاه دو گروه درباره مناسب بودن ویژگیهای «عنصر ارزشیابی» برنامهدرسی کوانتومی وجود ندارد(p<0.05)، و بیش از هفتاد درصد متخصصان ویژگیهای ارائه شده را قبول دارند و آنها را مناسب میدانند.با توجه به نتایج برنامهدرسی مبتنی بر پارادایم کوانتومی، عنصر ارزشیابی ویژگیهایی دارد که در عرصهی تعلیم و تربیت، یکی از نوآوریهای مهم با رویکردی همافزا ایجاد می-کند | ||
کلیدواژهها | ||
برنامه درسی کوانتومی؛ نظریه کوانتوم؛ عنصر ارزشیابی؛ هدف؛ ماهیت | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 124 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 135 |