تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,151 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,814 |
رفتارهای وندالیسمی دانشآموزی در ایران (فراتحلیل پژوهشهای سالهای 1378 تا 1399) | ||
فصلنامه علمی پژوهش های یاددهی و یادگیری دانشگاه آزاد واحد بجنورد | ||
مقاله 6، دوره 18، شماره 73، اسفند 1401 اصل مقاله (737.41 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/educ.2022.1948868.2795 | ||
نویسندگان | ||
سیدعلی میرلوحی* 1؛ طاها عشایری2؛ طاهره جهان پرور3؛ مریم امین4 | ||
1کارشناسی ارشد حقوق خصوصی و معارف اسلامی دانشگاه امام صادق (ع)،تهران ایران | ||
2عضو هیئتعلمی گروه تاریخ و جامعهشناسی دانشگاه محقق اردبیلی،اردبیل | ||
3دانشجوی دکترای جامعه شناسی فرهنگی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز،تهران ایران | ||
4دانشجوی دکتری جامعهشناسی گروههای اجتماعی، دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات تهران | ||
چکیده | ||
زمینه و هدف: وندالیسم دانشآموزی، مسئله اجتماعی به معنای رفتارمخربانه؛ اخلالگرانه و غیرقانونی با هدف ضربه زدن به اموال عمومی و نظم اجتماعی است. هدف اصلی پژوهش مطالعه عوامل مؤثر بر رفتار وندالیسم در بین دانشآموزان است. روش تحقیق: روش پژوهش فرا تحلیل (cma2)؛ جامعه آماری (45 مورد)؛ حجم نمونه 23 پژوهش؛ روش نمونهگیری از نوع تعمدی و غیر احتمالی؛ بازه زمانی 1378 الی 1400 است. یافتهها: نتایج نشان میدهد که در سطح خرد (عوامل خانوادگی: انسجام خانوادگی، حمایت عاطفی خانوادگی، جامعهپذیری در خانواده، پایگاه اقتصادی-اجتماعی، سرمایه فرهنگی)، میانه (عوامل مدرسهای: تعامل اجتماعی، مشارکت اجتماعی، احساس تعلق اجتماعی، اعتماد اجتماعی، کنترل اجتماعی، سرمایه اجتماعی) و در سطح کلان (عوامل جامعهای: نارضایتی اجتماعی، محرومیت نسبی، همنشینی افتراقی، آنومی اجتماعی-سیاسی) بر رفتار وندالیسم دانش آموزان تأثیر معنیداری دارد. نتیجه: درنهایت با اصلاح و مدیریت الگوهای آموزشی مدرسه؛ تقویت ساختار نهاد خانواده و کاهش مشکلات جامعه (فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی) میتوان از بروز رفتار وندالیسم جلوگیری کرد. کلیدواژگان: آنومی اجتماعی؛ دانشآموزان؛ هویت قومی؛ وندالیسم. | ||
کلیدواژهها | ||
آنومی اجتماعی؛ دانشآموزان؛ هویت قومی؛ وندالیسم | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 130 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 163 |