تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,623 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,416,279 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,444,827 |
تسهیم دانش حلقه میانجی در رابطه رفتار شهروندی سازمانی با چابکی سازمانی | ||
فصلنامه آمـــــوزش و بهبود منابع انسانی | ||
دوره 7، سال سوم شماره دوم تابستان 1401 - شماره پیاپی 7، شهریور 1401، صفحه 118-132 اصل مقاله (1.65 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10/jtihr.2022.1940128.1048 | ||
نویسندگان | ||
کلثوم نامی* 1؛ رحیمه ملائی سیروئیه2 | ||
1استادیار گروه علوم تربیتی، واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی ، بندرعباس ، ایران | ||
2دانش آموخته کارشناسی ارشد، گروه علوم تربیتی، واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی ، بندرعباس ، ایران | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش بررسی نقش میانجی تسهیم دانش در رابطه با رفتار شهروندی سازمانی با چابکی سازمانی در مدارس متوسطه دوم دخترانه بوده است، روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ گردآوری دادهها از نوع توصیفی – پیمایشی از نوع همبستگی بود ، بدین منظور نمونهای به حجم 245 نفر آزمودنی ، از بین دبیران متوسطه دوم مدارس دخترانه با استفاده از سرشماری کامل به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند، از پرسشنامه چابکی سازمان شریفی و ژانگ (2000)، پرسشنامه تسهیم دانش چابک، لیائو، لی و لو (2013)، پرسشنامه رفتار شهروندی پودساکف و همکاران (1990)استفاده شد، از روایی محتوایی وبرای تعیین پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد به ترتیب برابر ۸۷/۰ ، ۷۶/۰، ۸۴/۰ بوده است، جهت تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزارهای lisrel 8.54 و spss22 استفاده شد، نتایج نشان داد رفتار شهروندی سازمانی با تسهیم دانش در مدارس رابطه مستقیم و معناداری، تسهیم دانش با چابکی سازمانی در مدارس رابطه مستقیم و معناداری، رفتار شهروندی سازمانی با چابکی سازمانی در مدارس رابطه مستقیم و معناداری و همچنین تسهیم دانش نقش میانجی در رابطه رفتار شهروندی سازمانی با چابکی سازمانی داشته اند و د رنهایت الگوی کلی پژوهش تایید شد. | ||
کلیدواژهها | ||
تسهیم دانش؛ رفتار شهروندی سازمانی؛ چابکی سازمانی؛ مدارس متوسطه دوم؛ بندرعباس | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 174 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 137 |