تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,279 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,911 |
بررسی پدیدة عزلتگزینی از دیدگاه مولانا و کارن هورنای | ||
ادبیات عرفانی و اسطوره شناختی | ||
مقاله 5، دوره 18، شماره 69، دی 1401، صفحه 168-137 اصل مقاله (678.27 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/mmlq.2022.697102 | ||
نویسندگان | ||
شهرام محمودی1؛ ابراهیم دانش* 2؛ فرامرز جلالت3 | ||
1دانشجوی دکتری گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران | ||
2استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
3استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران | ||
چکیده | ||
بسیاری از رنجهای روانی انسان ریشه در رفتار والدین با وی در دوران کودکی دارد. کارن هورنای روانشناس نئوفرویدی، نظریّة «روانرنجوری» را بر اساسِ رنجهای روانی و عوارضِ آنها بنا کرده است. هورنای معتقد است شخص روانرنجور به مکانیسمهای دفاعی «مهرطلبی»، «برتریطلبی» و «عزلتگزینی» پناه میبَرَد، امّا این مکانیسمها تسکین موقّت روانرنجوری را به دنبال دارد و ممکن است منجر به تشدید ناراحتی وی شوند. مولانا نیز، به عنوان عارفی مردمی که رفتار اقشار مختلف جامعه را به دقّت زیر نظر داشته، در پرتو علوم و معارف گرانقدر اسلامی، راهکارهایی را برای درمان روانرنجوری افراد ارائه کرده است که شباهتهایی با مکانیسمهای نظریّة کارن هورنای دارد. این مقاله به روش تحلیلی ـ تطبیقی، نمودهای مختلف «عزلتگزینی» را در مثنوی بررسی کرده و به این نتیجه رسیده است که عزلتگزینی روانرنجورانه نمودهای بیشتری در رفتار شخصیتهای مثنوی دارد. همچنین مولانا برای صحبت، در تکامل انسان و اجتماع شأنی عظیم قائل است و عزلتگزینی را در صورتی جایز میداند که به هیچ وجه امکان معاشرت وجود نداشته باشد. وی برای عزلتگزینی انواع متعددی چون عرفانی، اجتماعی و روانرنجورانه قائل است و عزلتگزینی روانرنجورانه را بیشتر ناشی ازعواملی چون جهل، حسد، نفرت، عدم درک فلسفة اختلافات انسانی و عدم درک متقابل میداند. | ||
کلیدواژهها | ||
عزلت؛ عزلتگزینی؛ روانرنجوری؛ مثنوی؛ هورنای | ||
مراجع | ||
قرآن کریم. 1387. ترجمة مهدی الهی قمشهای. چ1. تهران: کاشف.
آمدی، عبدالواحد. 1378. غررالحکم و دررالکلم. ترجمة سید حسین شیخ الإسلامی.ج1. چ4. قم: انصاریان.
افلاکی، احمد. 1362. مناقبالعارفین. به تصحیح تحسین یازیچی. ج1. چ2. تهران: دنیای کتاب.
بدیعی فرد، فاطمه و مریم صادقی. 1397. «بررسی مؤلّفههای شخصیت پرخاشگر براساس نظریّة کارن هورنای در آثار جمالزاده و هدایت با تکیه بر داستانهای آدم بدنام و علویه خانم». مطالعات فرهنگ ـ ارتباطات. س19. ش44. صص118ـ99.
برزگر، ابراهیم. 1389. «نظریة هورنای و روانشناسی سیاسی ناصرالدین شاه، از کودکی تا عزل نوری». پژوهشنامة علوم سیاسی. س6. ش1. صص73ـ35.
بهنامفر، محمد و زینب طلایی. 1393. «تحلیل روانشناختی خودستاییهای خاقانی بر مبنای دیدگاه کارن هورنای». پژوهشنامة ادب غنایی. س12. ش 22. صص69-92.
جباری، مهدی و فرهاد طهماسبی. 1394. «بررسی آداب صحبت و خلوت در تصوف». فصلنامة عرفان اسلامی. س11. ش43. صص206ـ185.
جرجانی، علی. 1424. التعریفات. ط1. بیروت: دار اِحیاء التراث العربی.
حافظ، شمسالدین محمد. 1371. دیوان حافظ. به تصحیح محمد قزوینی و قاسم غنی. چ4. تهران: اساطیر.
راغب اصفهانی، حسین. 2003. المفردات فی غریب القرآن. راجعه و قدّم له وائل احمد عبدالرحمن. ط1. قاهره: المکتبه التوفیقیّه.
زرینکوب، عبدالحسین. 1378. با کاروان حلّه. چ 11. تهران: علمی.
ــــــــــــــــــــــ . 1386. پلّه پلّه تا ملاقات خدا. چ27. تهران: علمی.
سیاسی، علیاکبر. 1397. نظریههای شخصیت یا مکاتب روانشناسی. چ17. تهران: دانشگاه تهران.
شولتز، سیدنی الن. 1382. تاریخ روانشناسی نوین. ترجمة علیاکبر سیف و همکاران. چ2. تهران: دوران.
صفا، ذبیحالله. 1386. تاریخ ادبیات در ایران. ج3. چ14. تهران: فردوس.
عباسی آبرزگه، مژگان و همکاران. 1398. «مقایسة مشکلات رفتاری در کودکان طلاق و عادی». مجلّة دستاوردهای نوین در مطالعات علوم انسانی. س2. ش 20. صص131ـ123.
غزالی، محمد. 1376. احیاء علومالدین. ترجمة مؤیّدالدین محمّد خوارزمی. ج2. چ 4. تهران: علمی و فرهنگی.
فتاحی، ذکیه و شهرام پازوکی. 1393. «بررسی خلوت و تحول آن در تصوف». فصلنامة ادبیات عرفانی و اسطورهشناختی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب. س10.ش34. صص280ـ241.
فروزانفر، بدیعالزمان. 1375. شرح مثنوی شریف. ج2. چ 8. تهران: علمی و فرهنگی.
ـــــــــــــــــ . 1384. زندگی مولانا جلالالدین محمد مشهور به مولوی. چ7. تهران: زوار.
فیجان، سلمان و همکاران. 1388. خلوت و صحبت در مثنوی مولانا و تأثیر آن بر روابط اجتماعی. پایاننامه کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز.
محمودی، شهرام و همکاران. 1400. «تحلیل مکانیسم روانرنجورانة مهرطلبی در داستانهای مثنوی بر اساس نظریّة کارن هورنای». پژوهشنامة نقد ادبی و بلاغت. س10. ش 12. صص209ـ185.
مولوی، جلالالدین. 1380. مثنوی معنوی. تصحیح رینولد نیکلسون. چ5. تهران: ققنوس.
نسفی، عزیزالدین. 1379. الإنسان الکامل. تصحیح ماریژان موله و هانری کُربن. چ4. تهران: طهوری.
هجویری، علی. 1381. کشفالمحجوب. تصحیح و. ژوکوفسکی. چ8. تهران: طهوری.
همایی، جلالالدین. 1385. مولوی نامه. ج1. تهران: هما.
هورنای، کارن. 1369. عصبانیهای عصرما. ترجمة ابراهیم خواجه نوری. چ5. تهران: شرق.
ـــــــــــــ . 1389. تعارضهای درونی ما. ترجمة مریم وتر. چ1. تهران: علم.
ـــــــــــــ . 1397. تضادهای درونی ما. ترجمة محمدجعفر مصفا. چ23. تهران: بهجت.
English Sources Bhatia, M. S. (2009). Dictionary of Psychology and Allied Sciences. 3rd edition. New Delhi: New Age International (P) Ltd Publishers. Leeming, D. A. (2020). Encyclopedia of Psychology and Religion. 3rd edition. Switzerland: Springer. VandenBos, G. R. (2009). APA Collage Dictionary of Psychology. Washinton DC: American Psychology Assciation. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 281 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 195 |