تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,198 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,855 |
مقایسه روش ماشین بردار پشتیبان خطی و غیرخطی با رگرسیون خطی جهت پیشبینی کوتاهمدت پارامتر طول صف و حجم ورودی رویکرد تقاطع جهت کنترل تطبیقی چراغهای راهنمایی منفرد | ||
سامانههای پردازشی و ارتباطی چندرسانهای هوشمند | ||
مقاله 4، دوره 3، شماره 2 - شماره پیاپی 8، تیر 1401، صفحه 31-37 اصل مقاله (789.54 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمد علی کوشان مقدم1؛ مهدی فلاح تفتی* 2 | ||
1کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه یزد، یزد، ایران | ||
2دانشیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه یزد، یزد، ایران | ||
چکیده | ||
این مطالعه به منظور توسعه سیستمهای کنترل چراغ راهنمایی با رویکرد تطبیقی جهت کنترل بهتر ترافیک در تقاطعات صورت گرفته است. در این رویکرد اگر از دادههای پیشبینی شده مربوط به سیکلهای آینده به منظور بهینهسازی زمانبندی استفاده گردد، باعث کنترل ترافیک در موارد پیشبینی نشده و مدیریت آن قبل از رسیدن به سیکل مورد نظر میشود. در این راستا از روش رگرسیون بردار پشتیبان به صورت خطی و غیرخطی برای پیشبینی پارامتر طول صف و حجم ورودی به یک رویکرد به عنوان دو متغیر اصلی مورد نیاز در فرآیند کنترل تطبیقی استفاده شد. برای داشتن داده کافی جهت ایجاد چنین مدلی به آماربرداری از دو تقاطع شهر یزد و شبیهسازی آنها در نرمافزار شبیهساز ایمسان پرداخته شد. سپس این تقاطعها برای شرایط موجود کالیبره و اعتبارسنجی گردیدند. نتایج دقت پیشبینی به روشهای پیشنهادی استخراج شده و با روش رگرسیون خطی مقایسه گردید. نتایج نشان دادند که رگرسیون بردار پشتیبان به صورت غیرخطی دارای عملکرد بهتری نسبت به هر دوی مدل پیشنهادی در حالت خطی و رگرسیون خطی است. دو روش رگرسیون بردار پشتیبان به صورت خطی و رگرسیون خطی عملکردی مشابه نشان دادند. | ||
کلیدواژهها | ||
پیشبینی ترافیک؛ چراغ راهنمایی تطبیقی؛ رگرسیون بردار پشتیبان؛ طول صف؛ حجم ورودی به رویکرد تقاطع | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 71 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 58 |