تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,623 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,416,268 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,444,808 |
بررسی نقش سایش اجتماعی در رابطه بین قلدری و سکوت سازمانی در آموزش و پرورش | ||
فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 3، دوره 13، شماره 2 - شماره پیاپی 50، شهریور 1401، صفحه 31-46 اصل مقاله (425.54 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
یوسف خادمی1؛ صدرالدین ستاری* 2؛ یوسف نامور2 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران | ||
2دانشیار گروه علوم تربیتی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف تبیین رابطه قلدری با سکوت سازمانی با نقش میانجی سایش اجتماعی انجام شد. روش تحقیق از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ نوع دادهها و نحوه اجرای پژوهش، توصیفی- همبستگی میباشد. جامعه آماری، کارکنان و مدیران مدارس شهری آموزشوپرورش استان اردبیل که1850 نفر میباشند، بودند و برای انتخاب حجم نمونه که با روش نمونهگیری خوشهای و با بهکارگیری نرمافزار Sample powerانجام شد، 318 نفر به عنوان نمونه انتخاب گردید. به منظور گردآوری دادهها، از پرسشنامههای سایشاجتماعی حمزه (2018)، قلدری آنجوم و همکاران (2019) و سکوت سازمانی نول و همکاران (2021) استفاده گردید که پایایی پرسشنامهها با آلفای کرونباخ به ترتیب 94/0، 95/0و 88/0 برآورد شد. اطلاعات جمعآوری شده با استفاده از نرمافزار spss26 و Amos26 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. رابطة بین سازههای مدل پژوهش با مدلسازی معادلات ساختاری آزمون شد. نتایج پژوهش نشان داد قلدری با سکوتسازمانی رابطه مثبت و معنادار دارد. همچنین سایش اجتماعی نیز بر سکوت سازمانی تأثیر میگذارد و نقش میانجی در رابطه بین قلدری و سکوت سازمانی داشت. | ||
کلیدواژهها | ||
سکوت سازمانی؛ سایش اجتماعی؛ قلدری | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 239 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 145 |