تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,004 |
تعداد مقالات | 83,629 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,548,837 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,641,012 |
استعاره عنصری از بُعدِ زبانیِ معماری، تطبیق و کلام شاعرانه؛ به تعبیر آلبرتو پرز-گومز | ||
فصلنامه مطالعات فضا و مکان | ||
مقاله 6، دوره 1، شماره 1، آذر 1401، صفحه 75-86 اصل مقاله (1.94 M) | ||
نوع مقاله: مقاله تخصصی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/jsps.2022.1967826.1011 | ||
نویسندگان | ||
سحر لری علی خانی* ؛ مهرداد متین | ||
گروه معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
در قرن هفدهم دکارت نگاه ها را از عینیت به ذهنیت معطوف کرد؛ در تداوم آن معماری مدرن به طور معمول با مفهوم انتزاع گره خورده است و کمتر می توان از معناگرایی و نشانه پردازی در فرمهای مدرن نسبت به دورانهای قبل، سراغ گرفت. در این مقاله سعی شده است ارتباطاتی بین زبان شاعرانه و معماری مدرن برقرار شود. استعاره با زبان و تفکر در معنای عام آن آمیخته است. معمار، با پذیرش استراتژی هایی که از زبان استعاره استفاده می کنند، شروع به طراحی مکان های مرتبط با فرهنگ می کند. فرم معماری با بیان استعاری فرهنگ، طبیعت و تاریخ معنامند می شود. روش تحقیق از نوع تحلیلی، توصیفی و کیفی است؛ پرسش اصلی تحقیق این است که «چگونه می توان با زبان شاعرانه و عنصر استعاره از بحران های معماری مدرن رهایی یافت؟». به منظور پاسخ به این پرسش، صداهای معماری، صدای معمار و کاربرد استعاره در معماری بررسی شد. سپس به کمک گونه بندی انواع استعاره در معماری به سه شکل محسوس، نامحسوس و ترکیبی، به بررسی نمونههای معماری معاصر پرداخته شد تا نمودهایی از استعاره های محسوس یا نامحسوس در آثار بررسی شود.نتبجه این پژوهش نشان میدهد، راه نجات برای برون رفت از بحران های معماری مدرن که در پنجاه سال اخیر با آن مواجه شده است، درگیر کردن هرمنوتیک و توجه به زبان شاعرانه، در معماری است. | ||
کلیدواژهها | ||
معماری مدرن؛ زبان شاعرانه؛ استعاره؛ پیکربندی؛ هرمنوتیک | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
آنتونیادس، آنتونی سی (1393). بوطیقای معماری )آفرینش در معماری). احمدرضا آی. جلد اول. تهران: نشر سروش.
آئینی، سجاد؛ افضلیان، خسرو؛ اعتصام، ایرج و شریعتراد، فرهاد (1401). استعاره به مثابه امتداد قیاس و شیوه استدلال
طراحی معماری. نشریه علمی باغ نظر. (19)110، 66-49.
بطوئی، حسین و رضایی، محمود (1395). بازاندیشی مفهوم استعاره در گستره آفرینش فضای معماری و ادبیات (مطالعه موردی: آثار معماری عمومی ممتاز اجراشده در تهران 1384 تا 1395). سومین کنفرانس بین المللی نوآوریهای اخیر در مهندسی عمران، معماری و شهرسازی. تهران: موسسه آموزش عالی نیکان/ دانشگاه تهران.
لاوسون، برایان (1395). طراحان چگونه میاندیشند؟ ابهامزدایی از فرآیند طراحی. حمید ندیمی. تهران: دانشگاه شهیدبهشتی.
نوری، مریم و عزیزی، شادی (1398). مطالعه تطبیقی بهره گیری از استعاره به مثابه تکنیک ادبی در آثار شاخص معماری قرن نوزدهم و بیستم. فصلنامه پژوهشهای ادبیات تطبیقی. دوره هفتم (4)، 29-1.
نوری، مریم؛ عزیزی، شادی و موسیپور، محمدیاسر (1400). تبیین جایگاه تکنیکهای استعاره و قیاس در فرایند طراحی معماری: از فهم تا حل مسأله. فصلنامه هویت شهر. شماره چهل و هفتم (15)، 118-103.
Calasso, R (2001). Literature and the Gods. New York: Vintage, 112. Casakin, H. (2007). Metaphors in design problem-solving: Implications for creativity. The International Journal of Design. 1(2). pp. 23-35. Chakrabarti & Blessing (2014). A Review of Theories and Models of Desing. Journal of the Indian Institute of Science, 16(95), 325-340. Colquhoun, A (2002). Modern architecture. Oxford: University Press. Frampton, K (1980). Modern Architecture: a Critical History. Oxford University Press: New York. Fuller, B (1963). Ideas and Integrities. MacMillan. New York. Henderson, L.D (1983). The Fourth Dimension and Non-euclidean Geometry in Modern Art. PrincetownUniversity Press. Princeton. Keats, J (2004). The Invisible Embrace. New York: Harper. Kemp, T., & Rasmussen, D (1989). The Later Works of Paul Ricoeur eds:The Narrative Path, Cambridge, MA: MIT Press, 1–31. Lakoff, G. & Johnson, M (1980). Metaphors We Live By, University of Chicago Press. Noë, A (2012). Varieties of Presence, Cambridge, MA: Harvard University Press, 153–155. Paz, O (1991). The Bow and the Lyre, Austin: University of Texas Press. Penz, J (2006). The Evolution of Designs, Biological Analogy in Architecture and the Applied Arts. Routledge. London and New York. Pérez-Gómez, A )1983(.Architecture and the Crisis of Modern Science. Cambridge. The MIT Press. Pérez-Gómez, A )2006(. Built upon Love. Cambridge. The MIT Press. Pérez-Gómez, A )2016(. Attunement : architectural meaning after the crisis of modern science. Cambridge. The MIT Press. Ricoeur, P (1977). The Rule of Metaphor. trans. Robert Czerny et al, London, Routledge and Kegan Paul, 226. Tucker, B.I (1994). The Role of Metaphors in the Shift to a Quantal Paradigm. The University of Texas. unpublished Ph.D. Dissertation Ulusu. T. (1990). "Mimari Tasarımda ‘Concept’". Yap. Ekim. Vitruvius (1960). The Ten Books in Architecture. Translated by Morris Hicky Morgan, Dover Publication. Inc. First published. New York. unpublished Ph.D. Dissertation. University of Pennsylvania. Wright, F.L (1954). Natural House. Horizon. New York. http://www.building.co.uk. www.aiandeh.com www.archdaily.com www.architexpert.com www.azocleantech.com www.disciplebuilding.org www.flytrapstore.ir www.france-voyage.com www.glassproject.com www.lastsecond.ir www.pickcad.com www.researchgate.net www.sophie-voituron.com www.tripadvisor.com www.viator.com | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 329 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 266 |