تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,624 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,435,450 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,456,018 |
بررسی متغیرهای توان و نشر آلاینده های احتراقی در موتورهای اشتعال تراکمی با بکارگیری سوخت ترکیبی گاز طبیعی فشرده و دیزل | ||
مجله مهندسی زیست سامانه | ||
دوره 11، شماره 1، خرداد 1401، صفحه 25-38 اصل مقاله (1.72 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
چکیده | ||
یاسر نیکنام[1] چکیده: پژوهش حاضر با هدف بررسی امکان به کارگیری سوخت گاز طبیعی فشرده در موتورهای اشتعال تراکمی بدون بهره مندی از سامانه جرقهزنی و مقایسه متغیرهایی نظیر توان خروجی موتور و نیز میزان انتشار آلاینده های حاصل از احتراق انجام شده است. بدین منظور از یک موتور چهار سیلندر اشتعال تراکمی با امکان مصرف گاز طبیعی فشرده به عنوان سوخت اصلی و به کارگیری سوخت دیزل به عنوان آتشزنه استفاده شد. آزمایشهای عملکرد و انتشار آلاینده ها در مرکز تحقیق و توسعه شرکت موتورسازان تبریز انجام شد. تمامی آزمونهای عملکرد و آلایندگی پس از 10 دقیقه کار در جای موتور انجام گرفت و آزمونها در پنج سطح سرعت دورانی 1200، 1400، 1600، 1800 و 2000 دور بر دقیقه و در دو حالت سوخت دیزل تنها و حالت دوگانه سوز (سوخت ترکیبی) در سه تکرار صورت گرفت. بیشترین گشتاور تولیدی موتور در حالت دیزل تنها، در سرعت دورانی 1400 دور در دقیقه 360 نیوتنمتر بود و بیشترین گشتاور تولیدی این موتور در حالت سوخت ترکیبی 334 نیوتن متر در سرعت دورانی 1600 دور در دقیقه بود که این نتایج نشان داد که در حالت سوخت ترکیبی 26 نیوتن متر کاهش گشتاور وجود داشت. تولید توان در موتور مورد بررسی در حالت دیزل تنها، 60 کیلووات در سرعت دورانی 2000 دور در دقیقه و برای سوخت ترکیبی 5/58 کیلووات در سرعت دورانی 2000 دور در دقیقه بود. در ضمن با افزایش سرعت دورانی موتور میزان مصرف سوخت دیزل نیز افزایش یافت. طبق نتایج بدست آمده از آزمونهای آلایندگی، در سرعت دورانی مشخصه 2000 دور بر دقیقه میزان آلاینده های NOX ، HC، CO2 و CO در سامانه ترکیبی به ترتیب به میزان20، 53، 16 و 86 درصد بیش از سوخت دیزل بود و متغیرهای O2 و دوده در سرعت دورانی مشخصه 2000 دور بر دقیقه سامانه ترکیبی به ترتیب 51 و 69 درصد کمتر از سوخت دیزل بود. بنابراین با به کارگیری سامانه ترکیبی کاهش معنیداری در توان تولیدی موتور رخ نداد و میتوان این سامانه را به عنوان جایگزین سامانه های موجود پیشنهاد کرد اگرچه در مقایسه با سوخت دیزل، سوخت ترکیبی آلاینده های بیشتری را تولید کرد. [1] - دانشجوی دکتری، گروه مکانیک بیوسیستم، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تاکستان، تاکستان، ایران Yasser18 niknam@gmail.com | ||
کلیدواژهها | ||
موتور اشتعال تراکمی؛ گاز طبیعی فشرده؛ دیزل؛ توان؛ آلایندگی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 18 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 64 |