تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,284 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,918 |
تأثیر اندیشههای عرفانی در تزئینات معماری بناهای دوره ایلخانی نمونه مطالعاتی: مسجد جامع ورامین | ||
فصلنامه مطالعات فضا و مکان | ||
مقاله 4، دوره 1، شماره 1، آذر 1401، صفحه 47-62 اصل مقاله (2.2 M) | ||
نوع مقاله: مقاله تخصصی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/jsps.2022.1972700.1021 | ||
نویسندگان | ||
لیدا بلیلان اصل* 1؛ حنانه فیاض مقدم2؛ رقیه غفاری حافظ2 | ||
1گروه معماری، دانشکده هنر و معماری، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران. | ||
2گروه معماری، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران. | ||
چکیده | ||
طی دورانهای مختلف تاریخی تحولات سیاسی، اجتماعی و مذهبی به بهترین شکل در هنر و معماری ظاهر شده بهگونهای که آثار معماری هر دوره، نشاندهنده باورها و اندیشههای غالب آن جامعه است؛ بر جامعه ایلخانی نیز اندیشههای عرفانی و تصوف حاکم بودهاست. در این دوره آموزههای عرفانی در تمامی بخشهای جامعه، بهخصوص معماری و تزئینات معماری، گسترش یافت؛ بهطوریکه در اکثر بناهای این دوره این تأثیرات مشهود است. موضوع مقاله حاضر، بررسی تأثیر اندیشههای عرفانی در تزئینات معماری دوره ایلخانی و تزئینات مسجد جامع ورامین، بهعنوان یکی از بناهای مهم این دوره است. به عبارتی این پژوهش به بررسی نمود عرفان در آثار و تزئینات معماری دورهی ایلخانان مغول میپردازد. روشتحقیق مقاله، بررسی و تحلیلهای تفسیری-تاریخی متون و آثار معماری دوره ایلخانی است. از یافتههای پژوهش این شواهد حاصل میشود که تصوف و اندیشههای عرفانی، حکومت و معماران ایلخانی را تحتتأثیر قرار داده و این تأثیرات در تزئینات معماری بناهای این دوره بهویژه در تزئینات مساجد نمایان است. در مسجد جامع ورامین از هر سه نوع تزئینات (هندسی، گیاهی و کتیبهای) استفاده شدهاست که این طرح ها بهطور عمده هندسی و یا کتیبهای هستند. با این وجود نقوش گیاهی نیز، هرچند اندک ولی در بنا وجود دارند. این کتیبهها دارای مضامین دینی و یا تاریخی هستند که کتیبههای تاریخی جهت توضیح چگونگی و زمان آغاز بنا به کار میروند. همچنین در طرحهای هندسی که بیشترین حجم تزئینات را به خود اختصاص داده و با اسلوب بسیار مؤثری نیز بهکار رفتهاند از مفاهیم نمادین اعداد و اشکال به وفور استفاده شده که به مضامین عرفانی اشاره دارند. | ||
کلیدواژهها | ||
اندیشههای عرفانی؛ تزئینات معماری؛ معماری ایلخانی؛ عرفان در معماری؛ مسجدجامع ورامین | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
اردلان، نادر، (1380)، حس وحدت، سنت عرفانی در معماری ایرانی، ترجمه حمید شاهرخ، اصفهان: نشر خاک. استیرلن، هانری، (1377)، اصفهان تصویر بهشت، ترجمه جمشید ارجمند، تهران: فرزان. ایرانپور، مرجان؛ و مبینی، مهتاب، (1394)، بررسی مفاهیم اعداد در تزئینات چوبی هندسی عصر صفویه اصفهان (با تکیه بر خانه اخوان حقیقی)، همایش ملی معماری و شهرسازی بومی ایران، یزد، بهمن ماه 1394. آقاشریف، احمد، (1383)، اسرار و رموز اعداد و حروف، تهران: شهید سعید محبی. بروشکی، محمدمهدی، (1365)، بررسی روش اداری و آموزشی ربعرشیدی، مشهد: آستان قدس رضوی، موسسه چاپ و انتشارات. بلخارقهی، حسن، (1384)، مبانی عرفانی هنر و معماری اسلامی، دفتر دوم، تهران: سوره مهر. بویل، جی- آ.، (۱۳۶۸)، تاریخ ایران کمبریج، ترجمه حسن انوشه، تهران: انتشارات امیرکبیر، جلد پنجم. پرگاری، صالح؛ و حسینی، سیدمرتضی. (1389)، تصوف و پیامدهای اجتماعی آن در دوره سلجوقیان، تاریخ در آینه پژوهش، شماره 3 (پیاپی 27). پوپ، آرتور اپهام، (۱۳۸۴)، معماری ایران، ترجمه: غلامحسین صدری افشار، تهران: اختران. پورجعفر، محمدرضا؛ و اشرفالسادات موسویلر، (۱۳۸۱)، بررسی ویژگیهای حرکت دورانی مارپیچ؛ "اسلیمی" نماد تقدس، وحدت و زیبایی، دانشکده علوم انسانی دانشگاه الزهرا (س)، شماره ۴۳. پیرنیا، محمدکریم، (1389)، سبکشناسی معماری ایرانی، تدوین غلامحسین معماریان، تهران: سروش دانش. جعفریان، رسول، (1385)، تاریخ ایران اسلامی، تهران: کانوناندیشهجوان. حسینی، سیدهاشم، (1390)، کاربرد تزئینی و مفهومی نقش شمسه در مجموعه شیخ صفیالدین اردبیلی، دو فصلنامه علمی-پژوهشی مطالعات هنر اسلامی،شماره چهاردهم. حلبی، علیاصغر، (1380)، گزیده رسائل اخوانالصفا، تهران: اساطیر. خزایی، محمد، (1381)، نمادگرایی در هنر اسلامی؛ تأویل نمادین نقش در هنر ایران، اولین همایش هنر اسلامی، تهران. خمسه فرزانه؛ و طاووسی، محمود، (1388)، راز و و رمز اعداد در تزئینات مساجد: مسجدجامع ورامین، هنرهای تجسمی (هنرهای زیبا)، 89-100. خوانساری، شیدا؛ و نقیزاده، محمد، (1393)، بررسی تطبیقی آرایهها در مساجد جامع ورامین و نایین، نگره، 9 (29)، 44-61. ستاری، جلال، (1376)، رمز اندیشه و هنر قدسی، تهران مرکز. سجادی، سیدجعفر، (1350)، فرهنگ لغات و اصطلاحات و تعبیرات عرفانی، تهران: طهوری. سعیدی، حسن، (1396)، بررسی جایگاه و نقش عرفان در فرهنگ، فصلنامه مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی، سال بیست و یکم، شماره چهارم. سودائی، بیتا، خانی، حسین، (1398)، آرایه های نمادین شیعی در مسجد جامع ورامین، نشریه علمی- پژوهشی مطالعات هنر اسلامی، سال پانزدهم، شماره 3، 47- 71. شایستهفر، مهناز، (1388)، تعامل معماری و شعر فارسی در بناهای عصر تیموری و صفوی، دو فصلنامه مطالعات هنر اسلامی، شماره 11، 79-104. شایستهفر، مهناز؛ و بهزادی، مهران، (1390)، هماهنگی رنگ و نقش در تزئینات مسجد جامع یزد و زیلو و سفال میبد، مطالعات هنر اسلامی، 15، 91- 110. شریفمحلاتی، موید، (1337)، هفت در قلمرو فرهنگ جهان، تهران: نقش جهان. شوالیه، ژان؛ گربران، آلن، (1384)، فرهنگ نمادها، ترجمه سودابه فضایلى، تهران: انتشارات جیحون. فراشی ابرقویی، حسین؛ و حسینی، سید هاشم، (1393)، تحلیل جنبههای نمادین شیعی در تزیینات مسجد جامع یزد، فصلنامه علمی-پژوهشی نگره، شماره ۲۹. فیضی، فرزاد، حاجیزاده، کریم؛ و صادقی، سارا، (1398)، مطالعه تطبیقی مضامین دینی در کتیبههای محرابهای گچی دوره سلجوقی و ایلخانی، دو فصلنامه علمی-پژوهش هنر، سال نهم، شماره هفدهم، 61- 75. قاراخانی، علیرضا؛ و عنایتیکلیجی، مروارید، (1395)، بررسی اجمالی رابطه حکمت هنر اسلامی و فلسفه هنر اسلامی: رویکردی برمعماری اسلامی، دومین کنفرانس سالانه پژوهشهای معماری، شهرسازی و مدیریت شهری، تهران، ایران. کاظمپور، مهدی، حسینینیا، سیدمهدی؛ و شهبازی شیران، حبیب، (1396)، تحلیل تأثیر اعتقادات عرفان و تصوف بر مضامین و تزئینات کتیبههای مسجدکبود تبریز، نشریه فیروزه اسلام-پژوهه معماری و شهرسازی اسلامی، شماره 4. کاظمی، سامره، (1388)، نقشهای تزئینی مسجد جامع ورامین، رشد آموزش هنر، شماره 18، 15- 21. کریمی ملایر، حامدرضا؛ و گذشته، ناصر، (1396)، عناصر نمادین در معماری خانقاههای ایران از سدة هفتم هجری تاکنون، مطالعات عرفانی، دانشکده ادبیات و زبانهای خارجی دانشگاه کاشان، شماره 25، 63-84. کوپر، جی.سی، (1379)، فرهنگ مصور نمادهای سنتی، ترجمه ملیحه کرباسیان، تهران: فرشاد. کیانی، محسن، (1380)، تاریخ خانقاه در ایران، تهران: طهوری. کیانی، محمدیوسف، (1374)، تاریخ هنر ومعماری ایران در دورهی اسلامی، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت). گودرزی سروش، محمدمهدی؛ و حسینیپور، عاطفه، (1395)، مفاهیم و بنیان معنوی اعداد زوج در هنر گرهچینی ایرانی-اسلامی، کنفرانس ملی یافتههای نوین پژوهشی و آموزشی عمران، معماری، شهرسازی و محیط زیست ایران، سوم دی ماه 1395، تهران. مرادینسب، حسین، بمانیان، محمدرضا؛ و اعتصام، ایرج، (1396)، بازشناسی تأثیر اندیشه عرفانی در پدیداری رنگ آبی در کاشیکاری مساجد ایران، مجله پژوهشهای معماری اسلامی، ۵ (۱) :۴۷-۳۲. ملکی نژاد، محمد، (1387)، تزئینات معماری، تهران: سمت. نادری رمضانآباد، امین، بحرانیپور، علی، خسروبیگی، هوشنگ؛ و قیم، بهادر، (1399)، ساختار فرهنگی، هنری و اقتصادی خانقاهها در فرآیند رشد مریدان صوفیه ایلخانان ایران، نشریه علمی-پژوهشی مطالعات هنر اسلامی، سال شانزدهم شماره 37 ، 317-334. نجیباغلو، گلرو، (1379)، هندسه و تزئین در معماری اسلامی، ترجمه مهرداد قیومی بیدهندی، تهران: روزنه. نصر، سیدحسین، (1359)، علم و تمدن در اسلام، ترجمه احمد آرام، تهران: خوارزمی. نصر، سیدحسین، (1372)، سنت اسلامی در معماری ایرانی، ترجمهی محمد آوینی، جاودانگی و هنر. نصر، سیدحسین، (1377)، نظر متفکران اسلامی درباره طبیعت، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی. نصر، سیدحسین، (1384)، سنت اسلامی در معماری ایرانی، هنر و معماری مساجد، ج2، تهران: رسانش. نصراللهی، رضوان، (1392)، بررسی جنبههای نمادین معماری و تزئینات بناهای شاخص ایلخانی، پایاننامه برای دریافت درجهی کارشناسیارشد، دانشکدهی علوم انسانی دانشگاه محقق اردبیلی. همدانی، رشیدالدین فضلالله، (1338)، جامع التواریخ، چاپ دو جلدی، تهران. یگانه، منصور؛ و هاشمی شهرکی، محمد، (1396)، بررسی تزئینات و نقوش بهکار رفته در بناهای معماری و شهری دوره ایلخانی (نمونه موردی گنبد سلطانیه و مسجد کبود تبریز)، نشریه مدیریت شهری، پیاپی 48، 394- 400. Bakhtiar, Laleh, (1960), Sufi; Londen: Thames and Husdon.https://www.worldcat.org/title/sufi-expressions-of-the-mystic-quest/oclc/968533361 https://hamgardi.com/fa/Post/3486 https://reiseniran.de/fa https://www.ghorany.com/Quran.htm
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 474 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 256 |