تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,309 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,931 |
روایت شناسی «سمفونی مردگان» عباس معروفی براساس نظریۀ سیمپسون | ||
تفسیر و تحلیل متون زبان و ادبیات فارسی (دهخدا) | ||
دوره 14، شماره 54، دی 1401، صفحه 51-73 اصل مقاله (478.06 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/dk.2022.697625 | ||
نویسندگان | ||
سمانه پاسبان وطن1؛ فاطمه حیدری* 2 | ||
1دانشجوی دکتری گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران. | ||
2دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران. | ||
چکیده | ||
این پژوهش به شیوۀ تحلیلی- توصیفی میکوشد تا دیدگاه روایتگری را در رمان عباس معروفی با عنوان «سمفونی مردگان» بررسی کند. این مطالعه براساس الگوی پیشنهادی سیمپسون 1993م. صورت میگیرد که در آن روایت و دیدگاه روایی به شکلی نظام یافته و روشمند بررسی میشوند. ابتدا تلاش بر آن است که دریابیم راوی در این داستان براساس الگوی سیمپسون، از چه نوعی است و سپس بررسی کنیم که آیا وجهیّت داستان مثبت، منفی و یا خنثی است. فرض ما براین است که راوی سومشخص و وجهیّت داستان در متن براساس تقسیمبندیهای سیمپسون، مثبت است. در این تحقیق داده ها بر اساس گفتهها و ابزارهای تحلیلی بیان شده در نظریه مذکور، مورد بررسی قرار گرفته است. با مطالعۀ این پژوهش درمییابیم که راوی میان اولشخص و سومشخص در تغییر است که هرکدام در پیشبرد روایت تأثیرداشته است. وجهیت غالب در متن داستان براساس تقسیمبندیهای سیمپسون، مثبت است کهنشان از تعهّد و اعتمادبهنفس راوی دربارة ماجراهای داستان و دیدگاه قاطع او در مورد جهل و تعصب درتقابل با روشنفکری وآگاهی است. نظام وجهی بهکاررفته در رمان امری و التزامی است که بااستفاده از فعلهای وجهی-واژگانی، کلمات احساسی مانند صفات و قیود ارزیابیکننده، افعال گزارشی که بیانگر افکار و کنشهاست و جملات تعمیمدهنده، آن را نشان داده است. البته در برخی قسمتهای داستان وجهیت منفی است که حاکی از تردید و دودلی شخصیتهای داستان است. | ||
کلیدواژهها | ||
عباس معروفی؛ سیمپسون؛ سمفونی مردگان؛ روایت شناسی؛ وجهیت | ||
مراجع | ||
کتابها اخوت، احمد (1371) دستور زبان داستان، اصفهان: نشر فردا. اسکولز، رابرت (1383) درآمدی بر ساختارگرایی در ادبیات، ترجمه ف. طاهری، تهران: نشر آگاه. ایرانی، ناصر (1364) داستان: تعاریف، ابزارها و عناصر، تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان. ایگلتون، تری (1368) پیش درآمدی بر نظریۀ ادبی، ترجمۀ ع، مخبر، تهران: نشر مرکز. پاینده، حسین (1391) داستان کوتاه در ایران، جلد 2، تهران: نشر نیلوفر. پرینس، جرالد (1391) روایتشناسی، ترجمۀ م، شهبا، تهران: نشر مینوی خرد. تولان، مایکل (2001) روایتشناسی درآمدی نقادانه-زبانشناختی بر روایت، ترجمۀ ا. حری. تهران: انتشارات بنیاد سینمایی فارابی. داد، سیما، (1378) فرهنگ اصطلاحات ادبی، تهران: نشر مروارید. فلکی، محمود (1382) روایت داستان (تئوریهای پایهای داستاننویسی)، تهران: نشر بازتاب نگار. کوری، گریگوری (1390) روایتها و راویها، ترجمۀ م. شهبا، تهران: نشر مینوی خرد. معروفی، عباس (1380) سمفونی مردگان، تهران: نشر ققنوس. مقالات آقاگلزاده، فردوس. (1387). بررسی زبانشناختی دیدگاه روایتگری داستان «روز اول قبر» صادق چوبک در چارچوب مدل سیمپسون. نقد ادبی، 1(3)، 7-28. .dor:20.1001.1.20080 360.1387.1.3.7.. خادمی، نرگس. (1391). الگوی دیدگاه روایی سیمپسون در یک نگاه. نقد ادبی، 5(17)، 7-36. dor:20.1001.1.20080360.1391.5.17.8. صالحی، پیمان. (1395). بررسی و تحلیل داستان حضرت یوسف در قرآن کریم در چارچوب الگوی سیمپسون. پژوهشنامه تفسیر و زبان قرآن، 4(2)، 69-94. doi: 10.30473/ quran.2016.3057. منابع لاتین Fowler, R. (1996) Linguistic Criticism, Oxford: Oxford university Press. Genett,G. (1980) Narrative Discourse, New York: Cornell Universitypress. Simpson,P. (1993) Language, Ideology and Point of View, Londan: Routledg. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 136 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 91 |