تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,376 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,982 |
بررسی تطبیقی وادی توحید از دیدگاه مولانا و عطار | ||
تفسیر و تحلیل متون زبان و ادبیات فارسی (دهخدا) | ||
دوره 14، شماره 54، دی 1401، صفحه 319-341 اصل مقاله (784.85 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/dk.2022.1954461.2454 | ||
نویسندگان | ||
شهرام فروغی1؛ محمدعلی خالدیان* 2؛ حسنعلی عباسپور اسفدن2 | ||
1دانشجوی دکتری گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران. | ||
2دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف از این پژوهش بررسی تطبیقی وادی توحید از دیدگاه مولانا و عطار بوده است. در این پژوهش، نشان داده شده که مولانا جلالالدین بلخی چگونه در اثر ماندگار خویش، مثنوی معنوی، با طی کردن وادی توحید با سالکان راه طریقت همراه و همگام است. از طرفی چون مثنوی یک اثر تعلیمی ـ تمثیلی است به صورت مختصر به بررسی پارهای از داستانها و تمثیلاتی میپردازیم که مولانا در آن به یکی از هفت وادی اشاره کرده است. البته تعداد مقامات در منطق الطیر عطار به طور آشکار هفت وادی ذکر شده است که عبارتند از: طلب، عشق، معرفت، استغنا، توحید، حیرت و فقر و فنا. در میان شاعران عرفانی، عطار است که مرز مقامات را به خوبی مشخص کرده و کتاب «منطق الطیر» خویش را بر پایۀ همین هفت مقام بنا نهاده و نظمی مشخص و منطقی در سیر بیان اندیشههای عرفانی خویش داشته و توحید را در منطق الطیر بسیار نمایان بیان نموده است. در نتیجه مولانا در مثنوی بر تعداد مقامات مقید نبوده است و تفکیکی میان آنها قائل نیست. او نیز به نظم و ترتیب آنها نظر نداشته است و یکی از مهمترین مقامات را هر دو شاعر توحید می دانند. | ||
کلیدواژهها | ||
عرفان؛ وادی؛ توحید؛ مولانا؛ عطار | ||
مراجع | ||
کتابها اکبرآبادی، محمد (1393) شرح مثنوی مولوی موسوم به مخزن الاسرار، جلد 3، تهران: قطره. انصاری، خواجه عبدالله (1383) منازل السائرین، ترجمۀ عبدالغفور روان فرهادی، تهران: انتشارات مولی. جرجانی، میرسیدشریف (1377) تعریفات، ترجمۀ سید عرب و سیما نوربخش، تهران: فرزان. حافظ، شمسالدین محمد (1367) دیوان غزلیات، تصحیح قاسم غنی و محمد قزوینی، تهران: خوارزمی. زرین کوب، عبدالحسین (1368) سّر نی، 2جلد، تهران: علمی. سراج طوسی، ابونصر (1382) اللمع فی التصوف، تحقیق رینولد آلن نیکلسون، تهران، اساطیر. سجادی، سیدجعفر (1383) فرهنگ لغات و تعبیرات و اصطلاحات عرفانی، تهران: انتشارات زبان و فرهنگ ایران. عطار، فریدالدین(1376) منطقالطیر، به انضمام سیدصادق گوهرین، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی. عطار، فریدالدین (1347) منطقالطیر، تصحیح محمدجواد منشکور، تهران: انتشارات کتاب فروشی تهران. غنی، قاسم (1336) تاریخ تصوف در اسلام، تهران: انتشارات زوّار. فروزانفر، بدیعالزمان (1374) شرح احوال و نقد و تحلیل آثار شیخ فریدالدین عطار نیشابوری، تهران: انتشارات دهخدا. قشیری، ابوالقاسم (1383) رسالۀ قشیریه، ترجمۀ علی حسن بن عثمان به تصحیح بدیعالزمان فروزانفر، تهران: انتشارات امیرکبیر. گوهرین، سید صادق (1381) شرح اصطلاحات تصوف، تهران: انتشارات زوار. لاهیجی، محمد (1337) شرح گلشن راز شیخ محمود شبستری، به همت کیوان سمیعی، تهران: انتشارات کتاب فروشی محمودی. مستملی بخاری، ابراهیم اسماعیل بن احمد (1363) شرح تعرف، 4 جلد، به کوشش محمد روشن، تهران: انتشارات اساطیر. مولوی، جلالالدین محمد (1365) فیه مافیه، به تصحیح بدیع الزمان فروزانفر، تهران: امیرکبیر. مولوی، جلالالدین محمد (1396) مثنوی معنوی، تصحیح رینولد نیکلسون، تهران: انتشارات ققنوس. مولوی، جلالالدین محمد (1366) کلیات غزلیات شمس، تصحیح بدیعالزمان فروزانفر، تهران: انتشارات امیرکبیر. منور، محمدبن (1384) اسرارالتوحید فی مقامات ابوسعید ابیالخیر، به اهتمام دکتر ذبیح الله صفا، تهران: انتشارات امیر کبیر. نسفی، عزیزالدین (1362) انسان کامل، تهران: انتشارات علمی. هجویری، ابوالحسن علی بن عثمان (1383) کشف المحجوب، تصحیح و تعلیقات محمود عابدی، تهران: انتشارات سروش. مقالات خیاطیان، قدرتالله، خادمی، سمیه. (1395). بررسی تطبیقی انسانشناسی عرفانی عطار و مولانا. کنگره بینالمللی زبان و ادبیات، مشهد. شعبانزاده، مریم. (1387). سیر تطور مقامات تا قرن هشتم. مجله تخصصی زبان و ادبیات دانشکده ادبیات و علوم انسانی مشهد، 41(3)، 49-69. شعاعی، مالک، حسینینیا، سیّدمحمدرضا، پاکزاد، مهری. (1397). مراتب سلوک از منظر عطار و شبستری با تکیه بر منطقالطیر و گلشنراز. ادبیات عرفانی و اسطوره شناختی، 14(51)، 169-205. صادقی شهپر، علی، صادقی شهپر، رضا. (1392). بررسی تطبیقی مراحل سلوک در منطقالطیر عطار و یوگاسوترههای پاتنجلی. ادبیات عرفانی و اسطوره شناختی، 9(31)، 78-104. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 192 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 98 |