تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,800,538 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,361 |
تحلیل بن مایه های اساطیری در آثار سه گانۀ ابوتراب خسروی | ||
تفسیر و تحلیل متون زبان و ادبیات فارسی (دهخدا) | ||
دوره 14، شماره 54، دی 1401، صفحه 417-447 اصل مقاله (507.02 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/dk.2022.1958129.2486 | ||
نویسندگان | ||
پوران علیزاده1؛ پروانه عادلزاده* 2؛ کامران پاشایی فخری2 | ||
1دانشجوی دکتری گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران. | ||
2دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران. | ||
چکیده | ||
اسطوره و نقش آن در تشکیل بنیان فکری جوامع بشری و ارتباط آن با هنر و ادبیات بر کسی پوشیده نیست. ادبیات از عوامل حیات ملتها و جاودانگی آنهاست. بازتاب این اسطورهها و باورهای کهن اقوام در آثار نویسندگان و شاعران دیده میشود. ابوتراب خسروی از نویسندگان معاصر ایرانی است که علاقهمندی او به اسطورهها و متون مقدس و ادبیات عرفانی و مضامین اساطیری و عرفانی در آثار سه گانه اش به وضوح دیده میشود. آثار خسروی از مضامین سورﺋﺎﻝ با مختصّات رمان پسامدرن برخوردار است. مفاهیمی مثل هستی، کلمه و کتابت، جاودانگی، مرگ، عشق، انسانشناسی موضوعات پایه ای تألیفات اوست. این پژوهش با هدف تحلیل بن مایه های اساطیری، سه رمان ابوتراب خسروی؛ یعنی «اسفار کاتبان»، «رود راوی» و «ملکان عذاب»، را مورد بررسی قرار میدهد. شیوۀ کار توصیفی-تحلیلی است و نتایج نشان می دهد که ابوتراب خسروی با رویکرد انسانشناسی از دو منبع اسطوره و عرفان، رمانهایش را خلق میکند. وی با استفاده از بنمایه های اساطیر دوران ابتدایی و ادبیات عرفانی و اساطیر دینی، آثار سه گانه اش را با رویکرد شرح روایت تکوین عالم و شناخت ماهیت انسان و شیطان آفریده است. اهداف و آرمان های او در راستای تعالیبخشی و جاودانگی انسان است؛ پرتاب انسان به زمان بیزمانی و روزگار مقدس نخستین و فراسوی تاریخ است. | ||
کلیدواژهها | ||
اسطوره؛ بنمایههای اسطورهای؛ ابوتراب خسروی؛ اسفار کاتبان؛ رود راوی؛ ملکان عذاب | ||
مراجع | ||
کتابها قرآن کریم (1393) ترجمه مهدی الهیقمشهای، تهران: دهقان. اسماعیلپور، ابوالقاسم (1391) اسطورۀ بیان نمادین، تهران: سروش. الیاده، میرچاده (1365) اسطوره بازگشت جاودانه، ترجمۀ دکتر بهمن سرکاراتی، تبریز: نیما. الیاده، میرچاده (1374) اسطوره، رؤیا، راز، ترجمۀ رﺅیا منجم، تهران: فکر روز. الیاده، میرچاده (1392) چشماندازهای اسطوره، جلال ستاری، تهران: توس. برزگر، کریم (1377) شیطانشناسی، قم: دار الذخایر. خسروی، ابوتراب (1392الف) رود راوی، تهران: ثالث. خسروی، ابوتراب (1392ب) ملکان عذاب، تهران: ثالث. خسروی، ابوتراب (1381) اسفار کاتبان، تهران: قصه و آگاه. دماوندی، مجتبی (1384) جادو در اقوام ادیان و باز تاب آن در ادب فارسی، سمنان: آبرخ. دو بوکور، مونیک (1373) رمزهای زنده جان، تهران: مرکز. ستاری، جلال (1390) اسطوره و رمز، ترجمۀ جلال ستاری، تهران: سروش. شایگان، داریوش و کربن، هانری (1371) آفاق تفکر معنوی در اسلام ایرانی، ترجمۀ باقر پرهام، تهران: آگاه. علمداری، کاظم (1379) چرا ایران عقب ماند و غرب پیش رفت، تهران: کام نو. فوردهام، فریدا (1388) مقدمهای بر روانشناسی یونگ، ترجمۀ مسعود میربها، تهران، جامی. کاسیرر، ارنست (1390) زبان و اسطوره، ترجمه محسن ثلاثی، تهران: مروارید. کمبل، جوزف (1386) قدرت اسطوره، ترجمۀ عباس مخبر، تهران: مرکز. کوپر، جی سی (1379) فرهنگ مصور نمادهای سنتی، ترجمۀ ملیحه کرباسیان، تهران، فرشاد. واحد دوست، مهوش (1378) نهادینههای اساطیری در شاهنامه فردوسی، تهران: سروش. هال، جیمز (1383) فرهنگ نگارهای نمادها در هنر شرق و غرب، رقیه بهزادی، تهران: فرهنگ معاصر. هینلز، جان (1389) شناخت اساطیر ایران، ترجمه باجلان فرخی، تهران: اساطیر. هینلز، جان (1388) شناخت اساطیر ایران، ترجمه ژاله آموزگار و احمد تفضلی، تهران: چشمه. یاحقی، محمدجعفر (1386) فرهنگ معاصر و داستانوارهها در ادبیات فارسی، تهران: فرهنگ فارسی. یونگ، گوستاوکارل (1368) چهار صورت مثالی، ترجمۀ پروین فرامرزی، مشهد: معاونت آستان قدس رضوی. یونگ، گوستاوکارل (1383) انسان و اسطورههایش، ترجمۀ حسن اکبریان طبری، تهران: دایره. مقالات علیزاده، پوران، عادلزاده، پروانه، پاشایی فخری، کامران. (1396). تحلیل بنمایههای اساطیری در رود راوی اثرابوتراب خسروی. پژوهش ادبیات معاصر جهان، 22(2)، 469-500. doi: 10.22059/jor.2017.128342.1239. نجاتزاده عیدگاهی، حسنیه، قوام، ابوالقاسم. (1399). «وصف مدرنیستی» در آثار ابوتراب خسروی. تفسیر و تحلیل متون زبان و ادبیات فارسی (دهخدا)، 12(43)، 171-194. doi: 10.30495/dk.2020.672393. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 90 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 53 |