تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,006 |
تعداد مقالات | 83,641 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,608,974 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,763,564 |
تدوین مدل کیفی تعالی سرمایه انسانی در آموزش و پرورش ایران | ||
تعالی منابع انسانی | ||
دوره 3، شماره 2، شهریور 1401، صفحه 36-21 اصل مقاله (865.74 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
کژال شهریاری1؛ یحیی داداش کریمی* 1؛ کاوه تیمورنژاد2؛ داریوش غلامزاده2 | ||
1مدیریت دولتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بناب | ||
2مدیریت دولتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز | ||
چکیده | ||
سرمایه انسانی برای نهادآموزش و پرورش دارایی و سرمایه اصلی محسوب می شود ، کنش های مدیران در برساخت یک نگاه تحولی است و جزء زیربنایی ترین شاخص و مولفه در تحلیل کلان آموزش و پرورش به شمارمی آید. هدف این پژوهش تدوین مدل کیفی تعالی سرمایه انسانی در آموزش و پرورش ایران است. پژوهش حاضر به لحاظ ماهیت، اکتشافی و از نوع بنیادی و از نظر روش نمونهگیری، هدفمند میباشد. ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه نیمهساختاریافته بود که با انجام 1110 مصاحبه به اشباع نظری حاصل شد. دادهها با استفاده از روش کدگذاری گلیزری و با نرمافزار (MAXQDA11) تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که مدل تعالی سرمایه انسانی در آموزش و پرورش ایران براساس کدگذاری دارای 5 مقوله اصلی و 31 مولفه فرعی است که در مجموع مولفههای اثرگذار در مولفههای تعالی سرمایه انسانی آموزش و پرورش را تشکیل میدهند. مدل کیفی حاصل از این پژوهش با در نظر گرفتن عوامل علّی از قبیل نتایج بیانگر این است که اهداف محتوایی (دانشی-شناختی)، اهداف فردی (روانشناختی)، اهداف فراشناختی، اهداف اجتماعی و اهداف ساختاری سازمانی در مدل کیفی تعالی سرمایه انسانی آموزش و پرورش ایران هستند. | ||
کلیدواژهها | ||
مدل کیفی؛ الگوی تعالی؛ سرمایه انسانی؛ آموزش و پرورش | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 159 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 326 |