| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,575,419 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,274,598 |
نام و القاب فردوسی و شاهنامه در شعر نمایندگان دورۀ بازگشت ادبی | ||
| فصلنامه زبان و ادب فارسی | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 27 آذر 1401 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/farsij.2022.1949558.1591 | ||
| نویسنده | ||
| صادق ارشی* | ||
| دانشآموختۀ دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه پبام نور، تهران، ایران (نویسندۀ مسئول) | ||
| چکیده | ||
| شاهنامۀ فردوسی به دلیل جایگاه ویژه و بیمانندِ آن در تاریخ ادبی و فرهنگیِ ایران همواره در حوزهها و زمینههای مختلف زندگی و اندیشۀ ایرانیان حضور و تأثیر داشتهاست. مکتب بازگشت عصر قاجار یکی از ادوار مهم شعر فارسی است که از سبکها و آثار پیشینیان بهویژه سبک خراسانی بسیار تأثیر پذیرفتهاست و در این میان تأثیرپذیری از شاهنامۀ فردوسی در شعر شاعران این دوره رنگوبوی خاصی دارد. ذکر نام فردوسی و کتاب شاهنامۀ وی در شعر و نثر پس از آنان یکی از انواع تأثّرات از فردوسی و شاهنامه است. هدف مقالۀ حاضر بررسی و تحلیل چگونگی رویکرد شاعران دورۀ بازگشت به نامها و القاب فردوسی و شاهنامه به روش توصیفی با رویکرد تحلیل محتوا است. کاوشهای انجام شده در پنج دیوان از پنج شاعر برجستۀ دورۀ قاجار یعنی صحبت لاری، فتحعلیخان صبا، قاآنی، سروش و داوری شیرازی، نشان میدهد که شاعران مذکور علاوه بر تأثیرپذیری از نامها، داستانها و سبک شاهنامه، نظرات جالبتوجّهی در مورد نام فردوسی و کتاب شاهنامه داشتهاند. برخی از شاعران به فردوسی و شاهنامه نگاه تحقیرآمیزی داشته و خود را از فردوسی برتر پنداشتهاند و گاهی نیز به آنها به دیدۀ تکریم و احترام نگریستهاند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| نام؛ القاب؛ فردوسی؛ شاهنامه؛ بازگشت ادبی | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 914 |
||