تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,372 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,981 |
ارائه مدل نوآوری در آموزش متوسطه مبتنی بر فناوری رایانش ابری | ||
پژوهشهای برنامهریزی درسی و آموزشی | ||
دوره 12، شماره 2، مهر 1401، صفحه 143-156 اصل مقاله (1.01 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمد موسی شعبانیان1؛ اسماعیل کاظم پور* 2؛ زهره شکیبایی3 | ||
11- دانشجوی دکترای مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران. | ||
22- دانشیار گروه علوم تربیتی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران. (نویسنده مسئول) | ||
33- دانشیار گروه علوم تربیتی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران. | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر، به منظور ارائه مدلی نوآورانه در آموزش متوسطه بر پایه استفاده از فناوری رایانش ابری انجام شده است. روش پژوهش ترکیبی از نوع اکتشافی متوالی کیفی (گراندد تئوری) و کمی میباشد. جامعه آماری در بخش کیفی متخصصان حوزههای فناوری اطلاعات و مدیریت آموزشی تشکیل دادهاند که به کمک روش نمونهگیری هدفمند تعداد 11 نفر انتخاب شدند. ابزار جمعآوری، مصاحبه نیمه ساختاریافته بوده و تجزیه و تحلیل اطلاعات نیز به روش کد گذاری اسمیت صورت گرفته است. در مرحله کمی جامعه آماری شامل 3500 نفر از مدیران، معلمان و کارشناسان استان گیلان بوده که با استفاده از جدول مورگان 350 نفر بهعنوان نمونه به روش تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها در بخش کمی پرسشنامه محققساخته میباشد که روایی صوری و محتوایی آن تأیید گردید و ضریب آلفای کرونباخ پرسشنامه نیز 89/0 میباشد. نتایج پژوهش در بخش کیفی در قالب 6 بعد (علی، واسطهای، زمینهای، محوری، راهبردی و پیامدی) شامل 13 مؤلفه نیاز به تغییر در شیوه آموزش، سودمندی ابزارهای ابری، الزامات قرن 21 ، نیاز به فناوریهای جدید، منابع انسانی، پشتیبانی سازمانی، آمادهسازی محیط یادگیری، رویکردی نوآورانه به آموزش عمومی، سیاستگذاری آموزشی، فراهم کردن ملزومات آموزش، ارتقاء آموزش، عدالت آموزشی و مدیریت منابع مالی میباشد. تحلیل بخش کمی نیز بیانگر آنست که تمامی متغیرهای تحقیق دارای میانگینهای بیشتر از میانگین مورد انتظار است. بر اساس شاخصهای متعددی از قبیل شاخص فورنل – لاکر، شاخص ملاک کلی برازش( GOF )، ضریب تعیین و شاخص افزونگی یا روایی متقاطع ( CV Red) مدل مذبور مورد ارزیابی و برازش قرار گرفته که همگی بر اعتبار، پایایی، برازش قوی، روایی تشخیصی قوی و همچنین از کیفیت مناسب مدل حکایت دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش متوسطه؛ آموزش در قرن 21؛ آموزش مدرن؛ رایانش ابری؛ نوآوری | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 222 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 213 |