تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,623 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,416,327 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,444,882 |
مدلسازی عوامل موثر بر اثر بخشی آموزشی توسعه کسب و کارهای صادراتی استان مازندران از منظر پیچدگی اقتصادی با روش فراترکیب | ||
پژوهشهای برنامهریزی درسی و آموزشی | ||
دوره 12، شماره 2، مهر 1401، صفحه 157-166 اصل مقاله (714.96 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمدحسین هاشمی نسب1؛ رحمان غفاری* 2؛ احمد جعفری صمیمی3؛ حسنعلی آقاجانی4 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت توسعه تطبیقی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران | ||
2استادیار گروه مدیریت، واحد ساری ، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران (نویسنده مسئول) | ||
3استاد گروه اقتصاد ، دانشکده اقتصاد و علوم اداری ،دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران | ||
4استاد گروه مدیریت ، دانشکده افتصاد و علوم اداری ،دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران | ||
چکیده | ||
صادرات بهعنوان موتور محرک رشد اقتصادی شناخته میشود و در شرایط کنونی، حضور در بازارهای جهانی امری اجتنابناپذیر است، ضرورت توجه به پیچیدگی اقتصادی در اقتصاد مقاومتی میباشد، معمولاً در رویارویی و تقابل با اقتصاد وابسته و مصرفکنندۀ یک کشور قرار میگیرد که منفعل نیست و در مقابل اهداف اقتصادی ایسـتادگی کرده و سـعی در تغییر ساختارهای اقتصادی موجود و بومیسازی بر اساس جهانبینی و اهداف دارد، هدف پژوهش حاضر، مدلسازی عوامل مؤثر بر اثربخشی آموزشی توسعه کسب و کارهای صادراتی استان مازندران از منظر پیچیدگی اقتصادی از طریق روش فراترکیب، بوده و بدین منظور، با جستجو در پایگاههای داده بین سالهای 2009 تا 2020 و پس از ارزیابی مرحلهای آنها در نهایت 58 مقاله نهایی مورد تأیید قرار گرفتند که منجر به شناسایی 9 بعد شامل شبکهسازی صادرات، بازآفرینی دولت، آمایش سرزمینی ظرفیتهای توسعه صادرات، تدوین استراتژی توسعه صنعتی، آینده پژوهی و آیندهنگری مبتنی بر پیچیدگی اقتصادی، ایجاد رصدخانه علم و فناوری، الگوبرداری هدفمند و هوشمندانه، مدیریت استعداد سرمایه انسانی، هم تکاملی سیاستگذاری بوده و متغیرهای شناسایی شده از لحاظ سطح مدل، نوع، اساس و حیطه تمرکز مورد توجه بوده است. پیشنهاد میگردد به منظور بهبود مدیریت کسب و کارهای صادراتی در استان مازندران بر اساس رویکرد پیچیدگی اقتصادی باید متغیرهای 9 گانه استخراج شده بکار گرفته شود. | ||
کلیدواژهها | ||
اثربخشی آموزشی؛ روش فراترکیب؛ مدیریت دانش؛ برنامهریزی بلند مدت | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 100 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 64 |