تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,173 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,832 |
شناسایی ویژگیهای برنامه درسی مسألهمحور درس ریاضی دوره ابتدایی با رویکرد کیفی | ||
پژوهشهای برنامهریزی درسی و آموزشی | ||
دوره 12، شماره 2، مهر 1401، صفحه 167-180 اصل مقاله (839.85 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
فریدون رمضی1؛ کامران شیوندی چلیچه* 2؛ الهه امینی فر3؛ علیرضا عصاره4 | ||
1دانشجوی دوره دکتری برنامه ریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران | ||
2استادیار،گروه روانشناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی تهران، ایران: (نویسنده مسئول) ksheivandi@gmail.com | ||
3دانشیار گروه ریاضی، دانشکده علوم پایه، دانشگاه تربیت دبیرشهیدرجائی تهران، ایران | ||
4استاد، گروه علوم تربیتی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی، تهران، ایران: | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر، با هدف شناسایی خصوصیات برنامهی درسی مسألهمحور درس ریاضی دوره ابتدایی با رویکرد کیفی با روش تحلیل محتوا انجام شده است. مشارکتکنندگان 19 نفر بودند و نمونهگیری بهصورت هدفمند صورت گرفته است. ابزار گردآوری دادهها مصاحبه نیمهساختاریافته و پرسشنامه است. ویژگیهای شناسایی شده با روش دلفی فازی اعتباریابی و از روش آنتروپی شانون جهت پردازش دادهها استفاده گردید. بر اساس نتایج تحلیل، 7 مقوله اصلی شامل ویژگیهای اهداف در سه سطح شناختی، نگرشی، مهارتی، محتوا، ارزشیابی، راهبرد یاددهی-یادگیری شناسایی شدند. در بخش دلفیفازی نیز تمامی ویژگیها با کسب مقدار فازیزدایی شده بیشتر از 7/0 تأیید شدند. نتایج آنتروپی شانون مشخص کرد، ویژگیهای شروع تدریس با سؤال چالشبرانگیز، ایجاد محیط مناسب آموزشی، نظارت مستمر بر کیفیت راهبردهای یادگیری و ارتباط با استعدادهای دانشآموزان بیشترین میزان توجه را به خود جلب و بالاترین رتبهها را کسب و ضریب اهمیت بیشتری نسبت به سایر ویژگیها داشتهاند. پیشنهاد میگردد ویژگیهای چهار مؤلفه برنامه درسی بهعنوان راهنما در فرایند یاددهی _ یادگیری و برنامه درسی ریاضی دوره ابتدایی استفاده گردد. | ||
کلیدواژهها | ||
مسألهمحور؛ سؤال چالشبرانگیز؛ محیط آموزشی؛ نظارت مستمر | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 245 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 339 |