| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,561,557 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,269,008 |
شناسایی ویژگیهای برنامه درسی مسألهمحور درس ریاضی دوره ابتدایی با رویکرد کیفی | ||
| پژوهشهای برنامهریزی درسی و آموزشی | ||
| دوره 12، شماره 2، مهر 1401، صفحه 167-180 اصل مقاله (839.85 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| فریدون رمضی1؛ کامران شیوندی چلیچه* 2؛ الهه امینی فر3؛ علیرضا عصاره4 | ||
| 1دانشجوی دوره دکتری برنامه ریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران | ||
| 2استادیار،گروه روانشناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی تهران، ایران: (نویسنده مسئول) ksheivandi@gmail.com | ||
| 3دانشیار گروه ریاضی، دانشکده علوم پایه، دانشگاه تربیت دبیرشهیدرجائی تهران، ایران | ||
| 4استاد، گروه علوم تربیتی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی، تهران، ایران: | ||
| چکیده | ||
| پژوهش حاضر، با هدف شناسایی خصوصیات برنامهی درسی مسألهمحور درس ریاضی دوره ابتدایی با رویکرد کیفی با روش تحلیل محتوا انجام شده است. مشارکتکنندگان 19 نفر بودند و نمونهگیری بهصورت هدفمند صورت گرفته است. ابزار گردآوری دادهها مصاحبه نیمهساختاریافته و پرسشنامه است. ویژگیهای شناسایی شده با روش دلفی فازی اعتباریابی و از روش آنتروپی شانون جهت پردازش دادهها استفاده گردید. بر اساس نتایج تحلیل، 7 مقوله اصلی شامل ویژگیهای اهداف در سه سطح شناختی، نگرشی، مهارتی، محتوا، ارزشیابی، راهبرد یاددهی-یادگیری شناسایی شدند. در بخش دلفیفازی نیز تمامی ویژگیها با کسب مقدار فازیزدایی شده بیشتر از 7/0 تأیید شدند. نتایج آنتروپی شانون مشخص کرد، ویژگیهای شروع تدریس با سؤال چالشبرانگیز، ایجاد محیط مناسب آموزشی، نظارت مستمر بر کیفیت راهبردهای یادگیری و ارتباط با استعدادهای دانشآموزان بیشترین میزان توجه را به خود جلب و بالاترین رتبهها را کسب و ضریب اهمیت بیشتری نسبت به سایر ویژگیها داشتهاند. پیشنهاد میگردد ویژگیهای چهار مؤلفه برنامه درسی بهعنوان راهنما در فرایند یاددهی _ یادگیری و برنامه درسی ریاضی دوره ابتدایی استفاده گردد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| مسألهمحور؛ سؤال چالشبرانگیز؛ محیط آموزشی؛ نظارت مستمر | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 286 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 348 |
||