تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,800,520 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,325 |
ارائه الگویی جهت تدریس با کیفیت اساتید دانشگاه در محیط آموزش دور بر مبنای رویکردهای برنامه درسی (نمونه پژوهش اعضای هیأت علمی مراکز آموزش عالی در استانهای غربی ایران) | ||
پژوهشهای برنامهریزی درسی و آموزشی | ||
دوره 12، شماره 2، مهر 1401، صفحه 181-198 اصل مقاله (967.8 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مرضیه صیدآبادی* 1؛ مجتبی معظمی2؛ امیر حسین کهن خاکی3 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بین المللی کیش (نویسنده مسئول) | ||
2استاد یار ،گروه مدیریت اموزش عالی ،دانشکده مدیریت ،واحد تهران شمال ،دانشگاه ازاد اسلامی ،تهران ،ایران ، | ||
3کارشناسی علوم آزمایشگاه، دانشگاه علوم پزشکی البرز. کرج. ایران. | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی تدریس با کیفیت اساتید دانشگاه در محیط آموزش دور بر مبنای رویکردهای برنامه درسی انجام شده است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش کیفی است. جامه آماری پژوهش، مدیران مراکز آموز عالی متخصصان و صاحبنظرانی بودند که تجربه آموزش از دور داشتند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند تعداد 15 نفر بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. در بخش کمی جامعه آماری شامل اعضای هیأت علمی مراکز آموزش عالی در استانهای غربی ایران (کرمانشاه، کردستان، همدان و ایلام) بود. در تحقیق حاضر با استفاده از جدول کرجسی مورگان و روش نمونهگیری خوشهای تصادفی تعداد 335 نفر بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه نیمهساختارمند بود. در بخش کیفی کدگذاری دادهها با استفاده از نرمافزار MAXQDA انجام گردید و برازش مدل با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی و نرمافزارPLS انجام شد. یافتهها بیانگر آن بود که الگوی تدریس با کیفیت اساتید دانشگاه در محیط آموزش دور بر مبنای رویکردهای برنامه درسی دربرگیرنده پنج بعد تخصصی، مدیریتی، صلاحیتهای مورد نیاز، محیطی و فرایندهای یاددهی -یادگیری و 12 مؤلفه دانشی، مهارتی، رفتاری، تخصصی، عمومی، صلاحیتهای مدرس، صلاحیتهای فراگیر، تجهیزات آموزشی، ملی، فراملی، نیازسنجی ، غنیسازی، استراتژی آموزشی و ارزشیابی و 68 شاخص میباشند. بنابراین آموزش از راه دور نیز بهعنوان بخش جدید نظامهای آموزشی فعلی باید از کیفیت مطلوب و قابل قبول برخوردار باشد تا بتواند پاسخگوی نیازهای فراگیران و جامعه باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
تدریس با کیفیت؛ آموزش دور؛ رویکردهای برنامه درسی؛ تجهیزات آموزشی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 160 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 50 |