تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,800,502 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,301 |
تبیین و تطبیق اندیشههای فلسفی آگوستین و سهروردی و دلالتهای آن در حوزه اجرایی آموزش و پرورش | ||
پژوهشهای برنامهریزی درسی و آموزشی | ||
دوره 12، شماره 2، مهر 1401، صفحه 199-209 اصل مقاله (846.08 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
آغازهرا اکبرسادات* 1؛ علیرضا یوسفی2؛ نرگس کشتی ارا3 | ||
1دانشجوی دکتری رشته فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه آزاد اسلامی-اصفهان (واحد خوراسگان) اصفهان-ایران | ||
2دانشیار گروه آموزش پزشکی – مرکز تحقیقات آموزش پزشکی – مدیریت مطالعات و توسعه آموزش پزشکی – دانشگاه علوم پزشکی اصفهان - اصفهان - ایران | ||
3دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی _اصفهان (واحد خوراسگان) اصفهان- ایران | ||
چکیده | ||
این تحقیق به منظور تبیین و تطبیق دیدگاههای تربیتی سهروردی انجام شده است. برای نیل به این هدف، پس از مطالعات گسترده منابع چاپی و الکترونیکی در دسترس تجزیه و تحلیل دادهها، با بکارگیری نظام مقولهبندی قیاسی انجام یافته و یافتهها در قالب مقولههای محوری بر اساس اهداف مورد نظر، شکل گرفته است. پژوهش حاضر نظرگاههای مشابه و مخالف این دو اندیشمند را از نقطه نظر اصول و مبانی فلسفی و نیز روشهای تعلیم و تربیت مورد مقایسه قرار داده است. در این پژوهش برای سازماندهی اطلاعات از دو ماتریس ساختیافته بهره بردهایم و با استفاده از یک ماتریس مقولهبندی ساخت یافته، همه دادهها مرور و در زیر مقولات مرتبط گنجانده شده که این کار همزمان با فرایند مرور دادهها صورت گرفته است. برای بالا بردن اطمینان از صحت فرایند مقولهبندی، تمام متن مورد نظر مرور و نکات کلیدی آن با مراجعه به متن، دستهبندی میشود سپس اجزایی از متن که با ماتریس مورد نظر در تعارض نباشد به ایجاد مقولات جدید که در متن خاص وجود داشته و پیش از این مورد توجه نبوده منجر شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
یادگیری مؤثر؛ روش تربیت؛ فرایند یاددهی؛ آموزش و پرورش | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 127 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 137 |