تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,368 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,980 |
مقایسه عنصر بلاغی حس آمیزی در شعر رهی معیری و دیوان عبدالوهاب البیاتی بر اساس نظریه اولمن | ||
فصلنامه مطالعات ادبیات تطبیقی | ||
دوره 16، شماره 63، مهر 1401، صفحه 137-150 اصل مقاله (325.55 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/clq.2022.1973095.2484 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه اعظم السادات مدیرزاده طهرانی* 1؛ شهین اوجاق علیزاده2؛ فاطمه امامی3 | ||
1دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی واحد رودهن،دانشگاه آزاد اسلامی،رودهن،ایران. | ||
2استادیار زبان وادبیات فارسی، گروه زبان وادبیات فارسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران | ||
3استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی،واحد رودهن،دانشگاه آزاداسلامی،رودهن،ایران. | ||
چکیده | ||
حس آمیزی در آفرینش و خلق نگاره ها و شمایل زیبای شعری و مضمون آفرینی نو به شاعر کمک می کند.این آرایه با انعکاس عواطف و احساسات شاعر و شکستن حد و مرز میان حواس، سبب گسترش معانی و قدرت کلام گوینده می شود و با ایجاد موسیقی معنوی به تاثیر بر مخاطب خود می افزاید. سابقه طولانی به کارگیری این آرایه چه در ادب فارسی و چه در سروده های شاعران عرب، نشان از اهمیت و ارزش آن دارد که به مرور زمان گاه کم رنگ شده است اما هیچ گاه به طور کامل محو نگردیده است و در دوره معاصر با استقبال گسترده شاعران مواجه شده است و در کار برخی از آنان اساس سبک و خلاقیت شعری قرار گرفته است.این پژوهش، درنگ و تاملی است در به کارگیری این صنعت زیبای ادبی در شعر دو شاعر معاصر ایرانی و عرب( رهی معیری و عبدالوهاب البیاتی) تا حس آمیزی های استخراج شده در اشعارشان از نظر چگونگی ترکیب حواس و بسامد استفاده هر کدام از آن ها مورد بررسی قرار گیرد و سپس این ترکیبات حس آمیز بر اساس نظریه اولمن زبان شناس مجار و به صورت تطبیقی نگارش شود. روش تحقیق در این پژوهش به شیوه توصیفی، تحلیلی و کتابخانه ای است. نتیجه این پژوهش توجه و علاقه این دو شاعر را در به کارگیری حواس گوناگون و بسامد استفاده از این موهبت شعری را در اشعارشان با توجه به نظریه اولمن مشخص خواهد کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
اشعار رهی معیری؛ اشعار عبدالوهاب البیاتی؛ بررسی تطبیقی؛ حس آمیزی؛ نظریه اولمن | ||
مراجع | ||
ابولعدوس، یوسف. (2007م)، الاسلوبیه: الرویه و تطبیق. عمان: دارالمسیره للنشر و التوزیع و الطباعه.
البیاتی، عبدالوهاب. (1999 م)، الدیوان. بیروت: دارالعوده.
امیرآفتابی، میناسادات. بررسی مقایسه ای آرایه حس آمیزی در شعر احمد نجیب و نادر نادر پور. فصلنامه ادبیات تطبیقی دانشگاه آزاد اسلامی واحد جیرفت. شماره 48. ص 131.
حمید عبدالله، امجد. (2010م)، نظریه تراسل الحواس، الاصول، العنمات، الاجراء. بیروت: دار ومکتبه البصائر.
زارع، ناصر. 1398، بررسی حس آمیزی در شعر عبدالوهاب البیاتی. مجله زبان و ادبیات عربی( مجله ادبیات و علوم انسانی سابق). شماره 1. صص 125-121.
شفیعی کدکنی، محمدرضا. (1366)، صور خیال در شعر فارسی. تهران:آگاه.
صیاد کوه، اکبر. فراهانی، علی اکبر. (1384)، جایگاه رهی معیری در میان شاعران .نشریه دانشکده ادبیات دانشگاه شهید باهنر. ش 18. 31-62.
عبدلرحمن، نصرت. (1979 م)، فی النقد الحدیث. عمان: مکتب الاقصی.
فتوح احمد، محمد. (1987 م)، الرمز و الرمزیه فی الشعرا المعاصر. مصر: دارالمعارف.
فرهمند، محمد. شعر و منشا آن در ادبیات جهان. فصلنامه ادبیات تطبیقی دانشگاه آزاد اسلامی واحد جیرفت. شماره 14. ص 102.
ماحوزی، امیر حسین. 1390، بررسی تشبیه در غزلیات شمس. تهران: انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی.
معیری، رهی. 1387، کلیات. تهران: نشر زوار.
معتمدی، غلامحسین. یاسمی، محمدتقی. 1368، وحدت حواس و آفرینش شعر 1 و2. ماهنامه دنیای سخن. شماره 28. 2-3. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 131 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 125 |