تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,624 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,435,246 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,455,826 |
اثر بخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و انگیزش تحصیلی بر رضایت از تحصیل دانشآموزان دختر دوره متوسطه دوم نظری شهر ایلام | ||
فصلنامه علمی پژوهش های یاددهی و یادگیری دانشگاه آزاد واحد بجنورد | ||
دوره 18، شماره 74، خرداد 1402 اصل مقاله (682.96 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/educ.2022.579301.1995 | ||
نویسندگان | ||
عارف پیرانی1؛ یحیی یار احمدی* 2؛ حمزه احمدیان3؛ ذبیح پیرانی4 | ||
1گروه روان شناسی،دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، سنندج، ایران | ||
2گروه روان شناسی، دانشگاه آزاد واحد سنندج، سنندج، ایران، (نویسنده مسؤل: Yyarahmadi@gmail.com) | ||
3گروه روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج،سنندج، ایران | ||
4گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک، اراک، ایران | ||
چکیده | ||
چکیده هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای یادگیری خود تنظیمی و انگیزش تحصیلی در افزایش رضایتمندی تحصیلی دانشآموزان دختر دورة دوم متوسطه نظری بود. با روش پژوهشی نیمه آزمایشی 72 نفر از دانشآموزان دختر با روش تصادفی ساده انتخاب شدند و به طور تصادفی ساده در دو گروه آزمایشی ویک گروه گواه قرار گرفتند. طرح پژوهش از نوع پیش آزمون‐ پس آزمون با گروه گواه بود. پس از انجام پیش آزمون، برنامة آموزش خود تنظیمی و انگیزش تحصیلی طی 8 هفته برای هر متغیر، هر هفته 1 جلسه، به مدت 5/1 ساعت اجرا شد و در پایان پس آزمون اجرا شد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه رضایت از تحصیل تهیه شده توسط شیخ الاسلامی و احمدی استفاده شد. این پرسشنامه دارای 30 گویه است که در یک طیف لیکرتی5 درجهای تدوین شده است. مؤلفههای رضایت از تحصیل عبارتند از رضایت از مدرسه، رضایت از رشته تحصیلی، رضایت از معلمان و نگرش به تحصیل. نتایج نشان داد بین آزمودنیهای گروههای آزمایش و گروه گواه از لحاظ رضایت از تحصیل، رضایت از مدرسه، نگرش به تحصیل و رضایت از معلمان تفاوت معنیداری وجود دارد. یافته ها همچنین، نشان داد بین آزمودنیهای گروههای آزمایش و گروه گواه از لحاظ رضایت از رشتة تحصیلی تفاوت معنیداری وجود ندارد و بین رضایت تحصیلی گروههای آزمایش تفاوت معناداری وجود ندارد. بنابراین، آموزش مهارتهای خودتنظیمی و انگیزش تحصیلی میتواند بر رضایت از تحصیل دانشآموزان تأثیر مثبت داشته باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
کلید واژهها: خودتنظیمی؛ انگیزش تحصیلی؛ رضایت از تحصیل | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 184 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 98 |