تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,209 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,881 |
طراحی موتور سوئیچ رلوکتانس القایی پیشران برای اتوبوس برقی | ||
روشهای هوشمند در صنعت برق | ||
مقاله 7، دوره 15، شماره 58، شهریور 1403، صفحه 99-108 اصل مقاله (907.27 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
علی مدنی محمدی؛ محمدعلی عباسیان* ؛ مجید دلشاد؛ هادی ثقفی | ||
دانشکده مهندسی برق- واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، خوراسگان، اصفهان، ایران | ||
چکیده | ||
در سالهای اخیر، کلان شهرها در سراسر جهان شاهد روند کاهشی در شاخص کیفیت هوا بودهاند. بخش زیادی از این آلودگی مربوط به وسایل حمل و نقل عمومی است. ارتقای حمل و نقل عمومی میتواند راهکاری برای خروج از این بنبست باشد. به دلیل نگرانیهای زیستمحیطی، توصیه میشود به تغییر اتوبوسهای دیزلی معمولی به اتوبوسهای برقی، که دارای مزایای متعددی از نظر کاهش آلودگی، صدا و سوخت هستند. در این مقاله یک موتور سوئیچ رلوکتانس القایی توان بالا که در اتوبوس برقی استفاده میشود مورد مطالعه قرار گرفته است. ساختار استاتور و روتور این ماشین الکتریکی غیر سگمنتال است. ساختار به گونهای است که مسیر شار مغناطیسی کوتاه در روتور و هسته استاتور ایجاد شده است. در نتیجه گشتاور بالا با تلفات کم تولید میشود. از آنجایی که موتور الکتریکی مورد استفاده برای اتوبوس برقی دارای توان بسیار بالا است، در نتیجه نیاز به مقدار زیادی آهنربای دائم دارد. لذا مطلوب است که موتور الکتریکی برای اتوبوس برقی فاقد آهنربای دائم باشد. در این مطالعه یک موتور سوئیچ رلوکتانس القایی سه فاز با توان ۲۲۰ کیلووات، با ۶ قطب استاتور و ۴ قطب روتور در نظر گرفته شده است. یک مدل المان محدود دو بعدی طراحی شده و تجزیه و تحلیل مغناطیسی آن انجام میگیرد. مسیر شار، گشتاور و بازده موتور سوئیچ رلوکتانس القایی محاسبه شده و نتایج ارائه شده است. | ||
تازه های تحقیق | ||
- یک موتور سوئیچ رلوکتانس القایی توان بالا مورد استفاده در یک اتوبوس برقی طراحی شده است. - ساختار استاتور و روتور این موتور الکتریکی غیرسگمنتال است. - یک مسیر شارمغناطیسی کوتاه در هسته روتور و استاتور موتور سوئیچ رلوکتانس القایی ایجاد میشود. - این موتور الکتریکی گشتاور بالا و تلفات کم را خواهد داشت. | ||
کلیدواژهها | ||
آنالیز المان محدود؛ اتوبوس برقی؛ گشتاور؛ مسیر شار کوتاه. موتور سوئیچ رلوکتانس | ||
مراجع | ||
[1] S.A. Seyed-Beheshti-Fini, S.M. Shariatmadar, V. Amir, "Frequency control in multi-carrier microgrids with the presence of electric vehicles based on adaptive neuro fuzzy inference system controller", Journal of Intelligent Procedures in Electrical Technology, vol. 14, no. 55, pp. 27-42, December 2023 (in Persian) (dor: 20.1001.1.23223871.1402.14.55.3.1). [2] R.W. Wimbadi, R. Djalante, A. Mori, "Urban experiments with public transport for low carbon mobility transitions in cities: A systematic literature review (1990–2020) ", Sustainable Cities and Society, vol. 72, Article Number: 103023, Sept. 2021 (doi: 10.1016/j.scs.2021.103023). [3] G. Papa, M. Santo Zarnik, V. Vukašinović, "Electric-bus routes in hilly urban areas: Overview and challenges", Renewable and Sustainable Energy Reviews, vol. 165, Article Number: 112555 Sept. 2022 (doi: 10.1016/j.rser.2022.112555). [4] Y. Liu, X. Feng, Y, Yang, Z, Ruan, L. Zhang, K. Li, "Solving urban electric transit network problem by integrating Pareto artificial fish swarm algorithm and genetic algorithm", Journal of Intelligent Transportation Systems, vol. 24, no. 3, pp. 253-268, Nov 2020 (doi: 10.1080/15472450.2020.1848561). [5] G. Artetxe, D. Caballero, B. Prieto, M. Martinez-Iturralde, I. Elosegui, "Eliminating rare earth permanent magnets on low‐speed high‐torque machines: A performance and cost comparison of synchronous reluctance machines, ferrite permanent magnet‐synchronous reluctance machines and permanent magnet synchronous machines for a direct‐drive elevator system", IET Electric Power Applications, vol. 15, no. 3, pp. 370-378, Feb. 2021 (doi: 10.1049/elp2.12032). [6] D. Xiao, S.R. Filho, G. Fang, J. Ye, A. Emadi, "Position-sensorless control of switched reluctance motor drives: A review", IEEE Trans. on Transportation Electrification, vol. 8, no. 1, pp. 1209-1227, March 2022 (doi: 10.1109/TTE.2021.3110867). [7] M. Abbasian, “Induction switched reluctance motor”, U.S. Patent, US20170370296A1, June 2020. [8] X. Wu, D. Zheng, T. Wang, J. Du, "Torque optimal allocation strategy of all-wheel drive electric vehicle based on difference of efficiency characteristics between axis motors", Energies, vol. 12, no. 6, Article Number: 1122, March 2019 (doi: 10.3390/en12061122). [9] H. Cui, J. Ruan, C, Wu, K. Zhang, T. Li, "Advanced deep deterministic policy gradient based energy management strategy design for dual-motor four-wheel-drive electric vehicle", Mechanism and Machine Theory, vol. 179, Article Number: 105119, Jan. 2023 (doi: 10.1016/j.mechmachtheory.2022.105119). [10] H.W. Kim, A. Amarnathvarma, E. Kim, M.H. Hwang, K. Kim, H. Kim, H.R. Cha, "A novel torque matching strategy for dual motor-based all-wheel-driving electric vehicles", Energies, vol. 15, no. 8, Article Number: 2717, April 2022 (doi.org/10.3390/en15082717). [11] X. Yu, C.Lin, M. Zhao, J. Yi, Y. Su, H. Liu, "Optimal energy management strategy of a novel hybrid dual-motor transmission system for electric vehicles", Applied Energy, vol. 321, Article Number: 119395, Sept. 2022 (doi: 10.1016/j.apenergy.2022.119395). [12] W. Cui, T. Si, X. Li, X. Li, L. Lu, T. Ma, Q. Wang, "A review of architectures and control strategies of dual-motor coupling powertrain systems for battery electric vehicles", Renewable and Sustainable Energy Reviews, vol. 162, July 2022 (doi: 10.1016/j.rser.2022.112455). [13] D. Wang, Z. Feng, H. Zheng, X. Wang, "Comparative analysis of different topologies of linear switched reluctance motor with segmented secondary for vertical actuation systems", IEEE Trans on Energy Conversion, vol. 36, no. 4, pp. 2634-2645, Dec. 2021 (doi: 10.1109/TEC.2021.3070563). [14] A. Ayad, N.A. El-Taweel, H.E. Farag, "Optimal design of battery swapping-based electrified public bus transit systems", IEEE Trans. on Transportation Electrification, vol. 7, no .4, pp. 2390-2401, Dec. 2021 (doi: 10.1109/TTE.2021.3083106). [15] S. Sankarananth, P. Sivaraman, "Performance enhancement of multi-port bidirectional DC-DC converter using resilient backpropagation neural network method", Sustainable Computing: Informatics and Systems, vol. 36, no. 4, Dec. 2022 (doi: 10.1016/j.suscom.2022.100783). [16] D. Karamalian, B. Majidi, M.R.Yousefi, "Rotor design and analysis of 4/2 SRMs to produce continuous torque using finite element method", Intelligent Procedures in Electrical Technology, vol. 8, no. 32, pp. 13-20, Sept. 2017 (in Persian) (dor: 20.1001.1.23223871.1396.8.32.2.2) [17] S.B. Chikkannanavar, J.H. Kim, W. Jung. "Degradation and life performance of transition metal oxide cathodes used in lithium‐I on batteries", Transition Metal Oxides for Electrochemical Energy Storage, vol. 12, no. 6, pp. 257-272, April 2022 (doi: 10.1002/9783527817252.ch10). | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 267 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 144 |