تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,629 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,550,494 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,698,366 |
دیدگاه ابنعربی بر وحیانیبودن قران و پاسخ به شبهات آن | ||
عرفان اسلامی | ||
دوره 19، شماره 74، دی 1401، صفحه 1-20 اصل مقاله (245.75 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مرتضی ملکیان1؛ عبدالرضا مظاهری* 2؛ خسرو ظفرنوایی3 | ||
1دانشجوی دکتری عرفان اسلامی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاداسلامی،تهران،ایران. | ||
2استاد گروه عرفان و ادیان، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاداسلامی،تهران،ایران.نویسنده مسئول: mazahri 711@ yahoo.com | ||
3دانشیار گروه عرفان و ادیان، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاداسلامی،تهران،ایران. | ||
چکیده | ||
معانیی که از حضرت الهی فرودمیآیند یک صورت جسمانی مانند صورت خیال ما میپذیرند و سپس به عالم ملک فرودمیآیند. بدین لحاظ جهان مثال را « خیال منفصل» نیز مینامند. و ارواح کلی انسانی پیش از ظهورشان در بدن با آن صورتها ظاهرند و اکثر مکاشفات در این عالم است که آن را « خیال مقید» مینامند انواع خوابها مربوط به این عالم است و معبر نیز خواب را با توجه به این عالم تعبیرمیکند. پیامبر (ص) در مورد دو خواب فرموده : یوسف (ع) وقتی که برادرانش در برابر او سجده کردند صورت خارجیه حسیه را حق قرارداد و گفت خوابم تعبیر شد و آن را خیال اندر خیال دانست نه حقیقت و در مورد ابراهیم (ع) بایست خوابش را تأویلمیکرد اما چون انبیاء امور را در عالم مثال مطلق مشاهدهمیکنند که مطابق با واقع است و نیازی به تعبیر ندارد آن را تأویل نکرد و به ذبح فرزندش پرداخت و این فدیه مربوط به آن چیزی بود که در ذهن ابراهیم (ع) بود نه آنچه در نفسالامر بود. به این دلیل خداوند فرمود: « ان یا ابراهیم قد صدقت الرویا» نفرمود در رویا صادق بودی. دکتر عبدالکریم سروش نیز به پدیدارشناسی قرآن پرداخته و در موردِ ماهیت رویا ، قرآن و وحی الهی نق. طه نظراتی دارد؛ از اینرو ، هر دوی این مطالب را بررسی میکنیم زیرا بر این اعتقادیم که تضاربِ آراء نهتنها جمودِ فکری دینی را ازبینمیبرد بلکه بیش از آن ، باعثِ رشدِ و ارتقاء معرفتی نیز میگردد. این مقاله ، از رهآوردِ چالشهای میانِ ادعای سروش و نقدهای بر آن است که میتواند به درک و فهمی عمیقتر از مسائلِ مهم و تأثیرگذار در زندگی دینی راهیابد. | ||
کلیدواژهها | ||
رؤیا؛ عالم مثال مطلق؛ مقید؛ تأویل؛ فدا؛ خیال؛ مکاشفه | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 99 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 141 |