| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,562,585 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,269,325 |
بررسی مبانی فلسفی و عرفانی نظریّۀ عشق و نقش آن در هستی، در آثار منظوم عرفانی عطّار | ||
| عرفان اسلامی | ||
| دوره 19، شماره 74، دی 1401، صفحه 21-40 اصل مقاله (307.92 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| سید محمدهادی حسینیسعادتی1؛ امیر مومنی هزاوه* 2؛ مهدی محبتی3؛ قربان ولیئی4 | ||
| 1دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه زنجان، ایران. | ||
| 2دانشیارگروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه زنجان،ایران.نویسنده مسئول: Am.hezaveh@znu.ac.ir | ||
| 3استاد گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه زنجان،ایران. | ||
| 4استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه زنجان،ایران. | ||
| چکیده | ||
| هستیشناسی عرفانی، وجود را واجد دو رویۀ ظاهری و باطنی میداند، که پوستۀ ظاهری و محسوس آن، هویّتی خیالی بهشمارمیآید، که باید از آن عبورکرد و به باطن و گوهر آن دستیافت. در نظر عطار عشق گوهر وجود است، که در تمامی ذرّات و ارکان هستی ساری و جاری است. فقر ذاتی و نیاز دردمندانه انگیزه، تواناییها و امکانات لازم را برای حرکت موجودات بهسوی کمال فراهممیکند. فلاسفه، غریزۀ حبّ ذات را عامل کمالگرایی موجودات میدانند، امّا عرفان، که بر مبنای نفی خودی استوار است عشق و درد را عامل آن و حیرت، سرگشتگی و فنای در محبوب را غایت آن بهشمارمیآورد. فلاسفه از این نحوۀ نگرش به هستی و رویدادهای آن تعبیر به اندیشۀ نظام احسن نمودهاند. بر این مبنا خداوند، در ایصال هر ممکنی به غایت وجودیِ خود، به بهترین و کاملترین شیوه رفتار نمودهاست. مطالب فوق، از منظر فلسفی و عرفانی اهمیّت شایانی برای پژوهش و واکاوی دارد. در این پژوهش با روش کتابخانهای و تحلیلی – توصیفی، از دریچۀ فلسفۀ عرفان، موضوع بررسی و نتیجه شد، هرچه موجودی، از عشق و نورانیّت بیشتری برخوردار باشد، به وجود حقیقی و جهان یگانگی نزدیکتر و هرچه از عالم عشق دورتر باشد، به دنیای کثرات و تعارضات نزدیکتر و از وجود و نورانیت کمتری برخوردار است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| فلسفه؛ عرفان؛ عشق؛ عطار نیشابوری | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 127 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 109 |
||